Selasa, 24 September 2019

Lagu laksamana raja dilaut.

Lagu laksamana raja dilaut aku hanya kenal setelah aku dengar nyanyian nya didendangkan oleh seorang artis megantara iaitu nana nutrisari.Kebetulan aku memang suka dengar lagu2 yg didendang oleh artis lombok indonesia dan mmg artis yg paling aku suka dgr nyanyiannya ialah nana nutrisari.selain itu ialah ida ocet sebagai dancer.Walau mcm mana pun artis2 megantara ni tak kaya raya mcm artis terkenal indonesia lain nya seperti yg ternama via vallen,dewi persik atau yg lain nya.Apa yg aku faham kumpulan muzik lombok hanya dipersembahkan dikenduri kawin atau dikeramaian lain..Punya lah aku suka artis ni sampai tertenguk kawan2 ngabuburit rumah nana nutrisari.Apa yg aku faham ngabuburit bermaksud pergi berjalan2 atau berkunjung. (ngabuburit bahasa sasak aku rasa,tp agak jelek kpd bahasa melayu perkataan belakang nya😂😂😂😋)

Setelah aku tgk video nyanyian lagu laksamana raja dilaut,aku tercari2 dlm youtube tentang  lagu ni,disitu aku bertemu video tasya rosmala,penyanyi muda dari indonesia jgk.Bkn main dia nyanyikan lagu tu dgn nafas yg panjang..Setelah tu baru lah aku terjumpa nyanyian iyeth Bustami,seorang melayu yg berasal dari bengkalis riau Indonesia dan iyeth bustami dikatakan pencipta lagu laksamana raja dilaut.Selepas itu plk aku  ketahui yg lagu laksamana raja dilaut telah menjadi lagu kebangsaan negara Indonesia.Kalau dah jadi lagu kebangsaan lagu ini mmg hebat,Kalau taip di youtube lagu laksamana raja dilaut akan terbit nama2 seperti rara,tasya rusmala,lesti,iyeth bustami,super emak dan sebagai nya sehingga kan aku sangka lagu ni lagu org indonesia.

Selepas itulah aku jumpa lagu laksamana raja dilaut di nyanyikan oleh Dato M daud kilau dan siti nurhaliza dan ramai artis malaysia lain nya.punya lah jauh aku pergi last2 lagu ni dinyanyikan oleh penyanyi malaysia.Lebih mengejutkan lagi lagu ini dibuat oleh kompuser malaysia sendiri iaitu pak ngah dan lebih mengejutkan lagi lagu ni dah jadi kontravesi,seperti disebut diatas lagu ni kepunyaan iyeth bustami dan sgt popular di indonesia tp ada seseorang telah mendakwa bahawa lagu ni di ciplak karya nya sehingga dibawa kemahkamah,dari sini lah yg kena dakwa iaitu iyeth bustami telah membawa pak ngah sebagai saksi dipihaknya sebagai pak.ngah lah pencipta sebenar lagu laksamana raja dilaut dan dikatakan kontraversi ini berlarutan.Tak tau aku akan kesudahan episod mahkamah.Malas nak google.😂😂😂.

Tu lah cerita lagu laksamana raja dilaut yg aku baru dgr sedangkan lagu ni popular sejak belasan tahun yg lalu...Mungkin jgk puluhan tahun..

VIDEO2 NYA.
Nana nutrisari

Tasya rosmala

Iyeth bustami

M Daud Kilau


Tiada ulasan:

Catat Ulasan