Sejak akhir2
ini LPT2 telah terjadi banyak kemalangan yang meragut nyawa,Kemalangan yang
paling akhir melibatkan seorang anak 21tahun dan ayah 53 tahun pada 18-10-2015,pukul
11 malam..Empat hari sebelum itu LPT2 telah meragut nyawa enam sekeluarga.Sehingga
18-10-2015, LPT2 telah meragut nyawa seramai 75 orang mangsa.
Banyak
andaian yang dibuat sebab2 kemalangan ini terjadi,dikatakan pemandu2 yang
terlibat dengan kemalangan memandu terlalu laju,ada yang kata LPT2 mempunyai
jalan yang kurang baik, jalan yang tak menepati standard sebuah lebuh
raya,Dikatakan banyak tempat jalan nya terlalu beralun iaitu pumping.Yang
paling popular yang selalu diperkatakan diperingkat ramai ialah LPT2 ini
berhantu,samaada benar atau tidak itu terserah kapada pemikiran masing2.
a) Memandu terlalu laju
Mungkin juga kerana aku pernah memandu selaju 180km sejam,dengan tiba2
ada yg memotong aku dikelajuan aku,aku fikir kereta yang memotong aku sekurang2
nya dipandu selaju 200km sejam atau lebih dan kereta yang memotong aku
berjenama BMW dan kereta aku hanya proton BLM..Kalau aku pandu hanya 140km
sejam hanya sebuah Myvi sahaja pun berdesut meninggalkan aku,kereta2 jenis lain
tak payah disebut,kesimpulan nya,kebanyakan kereta yang dipandu di LPT2 memang
dipandu laju..huhuhu…
b) Jalan yang beralun..
Memang LPT2 jalan terlalu beralun terutamanya dari susur keluar kemasek
hingga ke susur keluar cheneh,Dikawasan ini sekurang2 nya ada dua tempat
seperti batas,kereta aku pernah terangkat dengan kuat bila melanggar batas
ini,dengan kata lain kereta aku pernah melambung rendah ditempat ini.kalau
jalan basah mungkin boleh terjadi kemalangan..tempat lain seperti dibukit
berapit iaitu dikampung kua,melepasi tempat ini ada beberapa tempat yang
beralun (nmpk sudah dibaiki),..Antara R&R ajil hingga ke sungai nerus boleh
dikatakan beralun walaupun telah diturap lain,..Dihujung2 jambatan selalu
terjadi jalan mendap,disini juga sangat bahaya jika memandu laju walaupun
memandu ikut standard lebuh raya iaitu 110km sejam…
Sebab2 terjadi jalan beralun kerana pembinaan lebuh raya ini mungkin tak
ikut standard.Aku pernah dengar kontraktor yang membina lebuh raya ini telah
diberi kapada kontraktor untuk dibina pada kali kedua kapada kontrator yang
sama setelah gagal membina pada kali yang pertama,Disini nampak jelas (kalau
benar)kontraktor jenis yang tak ada pengalaman dalam pembinaan lebuh raya,
kalau ada pengalaman mana mungkin gagal membina semasa tempuh yang telah
diberikan,oleh kerana tak ada pengalaman yang luas dalam pembinaan lebuh raya maka
terjadilah jalan beralun atau sebagai nya..
Berat mata memandang,berat lagi bahu yang memikul..Puteri Nabila menjadi yatim dalam sekelip mata apa bila semua keluarga nya maut dalam kemalangan di LPT2.(gambar dari Facebook)
c) Angin lentang..
Angin lintang mungkin salah satu sebab terjadinya kemalangan,Kawan aku
pernah bercerita,dia menyaksikan sendiri sebuah kereta vios terangkat dengan
sendiri semasa memotong kereta nya,kereta tersebut telah berguling2 beberapa
kali sehingga berhenti di pengadang besi tapi semua penunpang nya selamat dan
keluar dari kereta dengan terketar2.boleh diberi credit kapada kereta vios
(sebenarnya Allah yg menyelamatkan mereka,kalau beriktikad kereta vios yang
menyelamat kan mereka (atau kita) boleh jatuh khufur..(Ceramoh pulok doh)}
Aku sendiri pernah terkena angin
lintang semasa pergi tenguk race motor di gong badak kuala Terengganu.Aku
bersama dengan dua anak saudara aku ketika kejadian tersebut,anak saudara aku
yang menyedarkan aku bahawa kereta terangkat,aku cepat menarik kedua2 kaki aku
dari pedal minyak,(yg sebelah lagi relek kan) Setelah itu aku dapat rasakan
kereta dah pun jatuh.Kejadian itu berlaku hanya lima atau enam saat sahaja,yang
menyelamatkan kami ialah Allah bukan kereta blm aku,Ingat tu hahahaha…Semasa
kejadian, aku memandu 160km sejam…
d) LPT2 berhantu
Tak ada komen apa2 tentang tajuk ini tetapi cerita aku kat bawah ni
mungkin ada kaitan dengan hantu,hua hua hua…
Gambar sumber dari whasapp
Lebuh raya
pantai timur 2 (LPT2) sudah biasa aku lalui.Aku telah tulis cerita LPT2 dalam blog aku yang lalu.http://azramsulong.blogspot.my/2015/02/lebuh-raya-pantai-timur-2.html Kali terakhir aku lalu di LPT2 pada
30hb.september 2015, iaitu lima hari selepas kemalangan yang melibatkan
seorang pengawal keselamatan yang berumur 51 tahun..Aku dah beberapa kali lalui sepenuh nya
lebuh raya ini dari tol jabor hingga ke hujung LPT2 di kuala Terengganu atau dari plaza tol jabor hingga ke plaza tol Ajil.Aku ke
LPT2 hanya untuk memandu kosong sahaja atau pun untuk ke kuala lumpur atau melawat
kawan2 atau pun kerumah saudara mara aku yang berselerak tarak atas muka bumi
ini khas nya ditepi2 LPT2 (huhuhuhu)
Gambar sumber dari whasapp
Pada 30-9-2015 aku ke Felda Cerul kerana pergi kerumah saudara aku yang menjadi peserta disitu.Aku kesitu
atas sebab2 kunjungan biasa,Aku bertolak dari tol ajil pada pukul 4 petang,aku
sampai kerumah saudara aku difelda cerul pada pukul 5 petang lebih kurang,Masa
yang aku ambil dari tol ajil hingga kerumah saudara aku di Cerul ialah 1 jam 5
minit sahaja,bermakna aku dilebuh raya hanya 45 minit.Purata aku memandu
sekitar 140 km sejam -160 km sejam..
Aku sengaja
lewatkan balik kekuala berang kerana ingin merasa mood pemanduan diwaktu malam
seorang diri dan ingin singgah ditempat yang berlaku kemalangan pada 25-9-2015
yang melibatkan seorang pengawal keselamatan.Aku ingin merasa ketakutan yang
seperti diceritakan didalam facebook dan blog serta cakap2 orang tentang LPT2
yg dikatakan sebagai berhantu.Aku ingin mengetahui sendiri sikap pemandu2 lain
akibat dari perbuatan aku.Aku sedar berhenti dilebuh raya menjadi kesalahan
kerana akan membahayakan kita dan pemandu lain.Walau macam mana pun aku ingin cuba
juga.Aku dah banyak kali berhenti dimalam hari dilebuh raya semasa kurang kes
kemalangan seperti akhir2 ini,Aku mempunyai banyak gambar2 kemalangan yang
terjadi antara tol ajil dan tol bukit besi,semasa LPT2 belum siap seperti sekarang.Aku berhenti atas sebab2
terlalu mengantuk,sengaja berhenti dan hujan yang terlalu lebat.
Atas ingin merasa mood itu lah aku bertolak balik dari
Feda Cerul pukul 9.30 malam dan terus kePekan cheneh yang terletak 7 km dari
Cherul.Lepak dipekan Cheneh lebih kurang sejam setelah makan dikedai yg
berhampiran stesen minyak shell aku terus memandu balik melalui tol cheneh yang
terletak 6km dari pecan Cheneh.Setelah ambik kad tol free kat plaza, aku
mengelunsur laju memandu 120km sejam dan sampai kesusur keluar kerteh dalam pukul 11.00 malam iaitu tempat seorang pengawal keselamatan yang maut akibat dirempuh oleh sebuah kereta..Aku berhenti disitu dan keluar dari kereta serta membuka lampu keselamatan,aku buat2 susah konon nya ada sesuatu yang tak kena pada kereta aku,aku buka bonet depan dan belakang,buat2 tenguk,aku buat2 susah untuk menarik perhatian pemandu lain.ketika itu aku hanya berkain pelekat dan berkopiah (orang alim kan,kahkahkahkah).Malang seribu kali malang,tak ada sebuah pun kereta yang berhenti,semua nya memandu dengan laju,kebanyakan kederaan memberi hon serta lampu tinggi,semua nya mengelunsur laju,yang aku paling heran sebab apa kebanyakan kederaan memberi hon yang mengila serta api tinggi,aku pun heran.berhenti tidak jugak.Adakah pemandu2 menyangka aku orang jahat atau pemandu nampak aku seperti hantu atau penguna LPT2 nampak hantu berhampiran aku atau nampak hantu bertengek atas kereta aku atau penguna LPT2 tahu apa pelan aku ingin mencuba main2 di LPT2,hanya tuhan saja yang maha mengetahui.
Sepuluh minit kemudian nya aku memandu balik selepas yakin memang tak akan ada sebuah kereta pun yang akan berhenti.Aku tiba diPlaza tol ajil pukul 12.30 malam selepas memberi kad tol free (malam slow2 je pandu kereta,bimbang kut ada yg tercongok kt belakang dan jadi gelabah)
Kesimpulan aku...memang penguna LPT2 memandu sangat laju walau pun diwaktu malam dan terjadi kemalangan kerana bukan sebab2 hantu tetapi sebab2 memandu terlalu laju ditambah dengan jalan yang tersangat kurang baik.Itu yang sebenarnya (pandangan aku lah ni....Nok ambik hantu mana gak).Sekian
Sepuluh minit kemudian nya aku memandu balik selepas yakin memang tak akan ada sebuah kereta pun yang akan berhenti.Aku tiba diPlaza tol ajil pukul 12.30 malam selepas memberi kad tol free (malam slow2 je pandu kereta,bimbang kut ada yg tercongok kt belakang dan jadi gelabah)
Kesimpulan aku...memang penguna LPT2 memandu sangat laju walau pun diwaktu malam dan terjadi kemalangan kerana bukan sebab2 hantu tetapi sebab2 memandu terlalu laju ditambah dengan jalan yang tersangat kurang baik.Itu yang sebenarnya (pandangan aku lah ni....Nok ambik hantu mana gak).Sekian
Tiada ulasan:
Catat Ulasan