Khamis, 11 Mei 2017

Kuala tahan

Aku kekuala tahan pada 9-5-2017,Aku sampai kesini pada pukul 12.00 tengah hari,Kuala tahan merupakan pintu masuk ketaman negara dan juga pintu masuk kapada mereka2 yang ingin mendaki gunung tahan.Selain itu kuala tahan merupakan satu tempat untuk berekreasi,Sangat sesuai kapada mereka yang berkeluarga,(Dok berkeluarga pun sesuai jgk boh)Sebab kuala tahan menyediakan macam2 kemudahan,Boleh dikatakan pintu masuk taman negara paling lengkap dari mana2 tempat yang pernah aku pergi. (bukan nok jek )

Setelah parking aku lepak2 kat bawah sebentar sambil bertanya orang2 kat situ apa yang harus dibuat.Boatman kat situ mencadangkan kapada aku untuk keseberang sungai kerana disitu macam2 tempat boleh dilihat dan macam2 kemudahan yang ada.Chalet,restoran,tempat memerhati burung (memang lah ada burung,Aduhhh)titi gantung.pendek kata kuala tahan sangat lengkap sebagai satu tempat untuk berekreasi.Orang2 kat sini boleh dikatakan sebagai peramah,Satu yang ditanya dia orang dah lengkap bagi penerangan.Aku berlegar2 dikawasan rekreasi lebih kurang 2 jam dan bertolak balik keseberang dengan menaiki bot seperti aku datang tadi.Tambang bot rm2  pergi dan balik,Aku bertolak balik pada pukul 3.00 petang.SEKIAN..
Mula2 sekali ambik gambar dipapan tanda ni.Walau macam mana pun papan tanda ni dibuat dari simen..:)

Parking kereta

pergi kat tempat bertanya,

ambik gambar kat bawah

kat bawah boleh parking walaupun bukan tempat parking

Tenguk banjir yang melanda pada 9-5-2017,Kat bawah tu ada kereta yang kena tambat dengan tali,takut hanyut,tuan kereta mungkin ke hulu sungai.

Tanya org kat jeti untuk keseberang

Mula naik bot dengan tambang rm1 sahaja untuk keseberang.Pilot bot kat kuala tahan boleh dikatakan peramah,Mereka cepat bertindak apabila kita menyuarakan sesuatu,Bagi penerangan dan sentiasa mengingatkan kita untuk keselamatan..

 Naik tangga diseberang,Tak lah tinggi sangat

Restoren terapung yang banyak dikuala tahan

 Ada restoren dan kedai

 Rumah tempat bela ikan kelah,akuarium besar

 Ikan kelahnya besar2,Ada beberapa puloh ekur

 Untuk disewa

 Banyak chalet2 yang seperti ini

 Tempat yang sangat menarik,Sunyi dan damai tp mungkin juga ada hantu,huhuhu

 Tak tau plk fungsi benda ni,Nak tanya malas

 Kat papan tanda yg berwarna merah itu lah ada sebuah kereta yang ditembat dengan tali supaya tak hanyut,Banjir terjadi dikuala tahan pada 9-5-2017.

Gambar semasa balik semula,Tambang kearah sini pun seringgit

Ramai yang menjamu selera di restoren ni

Semasa nak ambik kereta yang diparking,Ramai mat saleh di kuala tahan,Ada bermacam jenis cara mat saleh ni,Ada yang bertindik hidung macam lembu,Kalau orang melayu atau budak2 melayu yang macam ni boleh dikatakan mereka macam orang giler tp mungkin jugk mat saleh ni giler,sape tau kan.:) :) :)

Rabu, 10 Mei 2017

taman warisan gua kota gelanggi

Papan tanda yang agak lusuh

Taman warisan gua kota gelanggi terletak dilaluan bandar tun razak ke jerantut.Kalau dari jerantut terletak disebelah kiri jalan,Aku kesini pada suatu hari iaitu pada 9-5-2017,pukul 4 petang dalam perjalanan aku ke kuala berang terengganu.Nama taman warisan telah mengamit aku untuk mencuba tempat ni..Setelah masuk aku dapati tempat ini seperti dah ditinggalkan,Seperti tak dikunjungi lagi.Tempat letak kereta kosong,Rumput panjang seperti lama tak dipotong.Sebenarnya aku langsung tak tau akan keujudan tempat ni,Setelah aku google dilokasi,maka tau lah aku akan keujudan nya tersangat gah,Ada gua ditempat tersebut setelah melalui titi yang dibuat.
Batu kenyataan tentang sejarah taman warisan gua kota gelanggi

Aku ingin juga merasa dan ingin tau apa yg sebenarnya tempat ni,Setelah mengambil gambar dibahagian luar iaitu tempat parking aku masuk kedalam hutan melalui jambatan (titi) kecik yang dibina sepenuhnya dari simen,Tempat tersebut seperti hutan berpaya,Terasa juga gerun dengan kegelapan hutan yang boleh dikatakan sebagai tebal,Aku masuk kedalam nya agak dalam 50 meter kawan aku dah melaung kat luar menakutkan aku dengan alasan nya bahawa kawasan tersebut penuh dengan hantu,Kawan aku menyuruh aku keluar.Tempat ni memang terasa seramnya,terlebih lagi aku kesitu untuk kali yang pertama,Kali pertama bermakna hantu2 kat situ belum mengenali kita lagi. hehehe :)
Tempat letak kereta yang kosong

Oleh kerana hari dah pun petang aku gagal untuk menerus perjalanan kedalam,yakni ditempat gua,Lebih2 lagi aku keseorangan kerana kawan aku enggan ikut bersama,Kawan aku sekadar tunggu dikereta sahaja..Walau macam mana pun aku bercita2 untuk datang ketempat ni lagi pada suatu masa.Jadi hanya disini sahaja apa yg aku ketahui dengan taman warisan gua kota gelanggi,Sekian
Titi yang dibina mengunakan simen

Hanya setakat ini aku sampai

Rabu, 15 Mac 2017

ketam papan

Ketam papan lama.Pada zaman dulu2,sebelum ada nya ketam kayu letrik,ketam ini lah yg digunakan untuk ketam kayu supaya licin dan cantik.Ramai dari generasi sekarang tak tau fungsi peralatan lama ini dan mungkin ada yang tak pernah tenguk langsung,Generasi sekitar 20an tak pernah kenal pun peralatan ini,mungkin ada yang kenal kerana mungkin orang tua dia orang bekerja sebagai tukang rumah.Pada umum nya ketam kayu jenis ini tak digunakan lagi sesuai dengan peredaran zaman.SEKIAN...


Selasa, 7 Mac 2017

lubuk merang



Lubuk merang merupakan tempat perkelahan yang terletak disungai Loh.Sungai Loh pula ialah salah satu dari cawangan sungai dungun.Lubuk merang terletak berhampiran dengan kampung jongok batu.Jongok batu pula dibawah mukim kuala jengai,Kuala Jengai pula terletak dalam daerah Dungun terengganu.Lubuk merang sangat terkenal kapada pemancing kelah sejak dahulu kala.Dikala itu lubuk merang jarang dikunjungi sehingga lah kawasan lubuk merang telah dinaik taraf pada akhir tahun 80an (itu yang telah diberitahu).Lubuk merang satu tempat yang sangat indah dengan airnya yang sangat jernih,Kawanan ikan boleh kelihatan hanya berdiri ditebing sungai..Itu lah serba sedikit cerita lubuk merang dahulu kala.

Pada masa sekarang lubuk merang telah pun dinaik taraf dengan menamakannya sebagai taman biodiversity.Biodiversiti sesuatu nama yang agak asing kapada penduduk dan mungkin kapada ramai orang yang mengunjungi tempat ini.Apa yang difahami maksud biodiversity secara mudah difahami ialah tempat penjagaan sungai,mungkin lebih mudah lagi tempat penjagaan supaya semua hidupan didalam sungai dapat dipelihara dan dikekalkan untuk generasi yang akan datang.Mungkin itu salah satu dari maksud biodiversiti.

Taman biodiversity ini terletak dibawah selian jabatan perikanan negeri terengganu.Beberapa inisiatif telah dibuat untuk mengekalkan hidupan air nya.Pejabat perikanan telah mengariskan beberapa tindakan yang perlu diambil,Contoh nya dengan menanda kawasan yang boleh memancing dan kawasan yang langsung tak boleh ada aktiviti penangkapan ikan sama ada memancing atau dengan cara2 yang lebih ektrem.Penguatkuasaan atas tindakan ini tak pula diketahui.Itu lah serba sedikit tentang taman Biodiversiti..

Taman biodiversiti menyediakan beberapa tempat untuk pengunjung,contohnya surau,tandas,wakaf dan beberapa kemudahan lain.

Baru2 ni aku telah pergi ketempat itu untuk singgah sebentar kerana sangat tertarik dengan papan tanda arah ke taman biodiversity.Aku baru balik dari melihat pokok chengal besar yang terletah 12km dari situ.Sudah tertenguk nama bio tu aku masuk jer lah.Mana tau kut ada orang nak bagi emas perak kat situ,baru untung besar,hahahaha.

Nama biodiversiti telah benar2 menarik aku untuk pergi lihat apa ke bendanya.Hantu kah,rimau kah atau saja2 nak tulis pesen gitu,Kadang2 terfikir juga aku,sebab apa nama macam itu dipilih.Tak ada kah nama yang mudah untuk difahami untuk menamakan   sesuatu projek.Atau pihak tertentu ingin berselindung dibalik nama sedangkan projek yang ada tah hape2,kerana aku dapati pasarana yang disediakan tak langsung menempati tempat untuk dikunjungi,Semak situ dan semak sini,cuma kawasan yang benar2 dijaga hanyalah tempat yang dipagar rapi.Aku cuba juga untuk masuk kekawasan tersebut tapi pekerja kat situ nampak macam aku ni datang dari planet marikh.Nampak macam kawasan tersebut seperti kawasan larangan,bukan kawasan umum.Walau macam mana pun tempat yang aku dakwa semak mungkin bukan dalam jagaan taman tersebut tetapi mungkin dalam jagaan jabatan lain,mungkin jabatan hutan contoh nya.Pada pandangan aku tempat tersebut mesti diselaras semua nya supaya menjadi tempat kunjungan yang ada power supaya ramai pengunjung.Sekian

Selasa, 14 Februari 2017

nasi goreng

Beberapa malam ni aku rasa malas nak turun kekedai untuk makan disitu,Mungkin lenguh atau memang aku benar2 malas.Masa sebelum tidor memang standard lah zaman sekarang untuk berfacebook atau pun baca blog.Masa macam ni lah perut akan rasa lapar,oleh kerana malas untuk kekedai aku cuba kedapur untuk buat nasi goreng,kebetulan pula nasi sejuk dah ada didalam periuk,untuk makan nasi sejuk lauk pulak tak ada,Jongok kesitu dan kesini aku buka kecuali goreng ikan,Ada minyak lebihan goreng ikan,jadi aku panas je kuali tu dan isi sahaja nasi yang ada..

Nasi goreng malam pertama..
Cara untuk membuatnya
Bahan..
  1)  Nasi sejuk.
  2)  Minyak lebihan goreng ikan
  3)  Garam..
Panaskan kuali yang ada lebihan minyak goreng ikan yang ada,Tak kira lah lebihan goreng ikan tu sama ada yang berusia seminggu atau sebulan,maksudnya yang hitam ranum tu..Setelah terasa panas ambik saja nasi sejuk yang dah berbulan kat dalam periuk,gaul2 sikit supaya jangan nampak malas sangat.Isi dalam kuali dan goreng,atau buat2 goreng,ambik sikit garam, tabur kat atas nasi goreng kita tu,Setelah nampak berasap,isi nasi goreng dalam pingan dan isi lah apa2 yang patut,timun,lada dan bawang atau apa2 saja.Lepas tu makan je lah dan rasa memang lansung tak sedap tapi oleh kerana lapar,telan juga lah...Aku namakan nasi goreng aku ni sebagai nasi goreng minyak...Tu nasi goreng malam pertama...

Nasi goreng minyak...Walaupun digoreng dengan minyak yang berwarna hitam tetapi tak nampak plk hitam nya..

Nasi goreng malam kedua..
Cara untuk membuatnya.>>>>>>>> Nasi goreng yang kedua ni agak ok sikit aku buat..ada lima bahan untuk nasi goreng ni.

Bahan2..
  1)  Nasi sejuk
  2)  Belacan
  3)  Minyak
  4)  Garam
  5)  Ikan bilis
Panaskan minyak dalam kuali,dah panas, isi sahaja belacan yang dah dipenyek2 dengan air,maksudnya belacan yang dihancurkan dengan air dan ikan bilis,Lepas tu isi nasi sejuk dan kacau2 sebentar supaya sebati dengan nasi,ambik garam isi dan gaul,Kalau dah nampak keluar asap dah kira masak lah tu,Isi sahaja dalam pingan dan kemudianya isi lah timun serta lada supaya nampak ala2 sedap.Tapi mungkin belacan resepinya,rasa nasi goreng ni agak sedap juga..Aku namakan sebagai nasi goreng belacan..


Nasi goreng belacan

Nasi goreng malam ketiga..
Cara membuat nya.>>>>>>>> Malam ni aku nak buat nasi goreng yang agak special sikit dangan bahan lain sikit..

Bahan2
   1)  Nasi sejuk
   2)  perencah nasi goreng adabi.
   3) ikan bilis
   4)  Garam
Seperti biasa panaskan kuali,dah panas isi sahaja perencah nasi goreng yang aku beli pada siang nya dan ikan bilis.Dah agak2 panas isi sahaja nasi sejuk,Gaul2 supaya sebati dan isi garam.Lepas tu angkat dan isi dalam pingan dan tambah sahaja apa yang patut sama ada timun,lada,bawang yang dihiris halus,kalau nak nampak hebat, isi sahaja bayam ke,sawi ke,kangkung ke,pucuk daun rambutan ker,pucuk derian ker,pucuk ubi kayu ker,biar nampak macam hutan rimba gitu,boleh sahaja isi apa2,jangan segan dan malu2 tapi masa isi tu masa nasi goreng kita masih lagi panas2,lepas tu makan je lah,kalau rasa tak sedap,jangan bimbang,kita sendiri kan buat,perut kenyang kira ok lah tu...Aku namakan nasi goreng ni sebagai nasi goreng perencah...


Nasi goreng perencah

Nasi goreng malam keempat.
Nasi goreng malam keempat paling senang untuk dibuat.Cara2 untuk membuatnya dengan mengambil duit rm 1o dan terus sahaja menghala kekedai,sampai dikedai mintak je nasi goreng apa,Nasi goreng kampung ker,nasi goreng amerika ker,nasi goreng afrika ker,nasi goreng papua new guinea ker.Semua boleh mintak,Tak sampai sepuluh minit nasi goreng yang dipesan akan sampai dan boleh ngap je tanpa susah2 dengan minyak hitam atau sebagai nya..Aku namakan nasi goreng ni sebagai nasi goreng kedai.


Nasi goreng kedai...Kena nasi goreng kedai baru lah sedap rasa nya tapi ada plk orang cakap,nasi goreng yang dikedai telah dicampur dengan serbuk perasa dari thailand,sebab tu lah nasi goreng kedai rasanya sangat sedap...tapi tak tau benar ke tak..

Begitu lah sahaja kisah nasi goreng aku,sekian terima kasih.Terima kasih jugak kapada yang membaca nya...

Jumaat, 20 Januari 2017

Hutan negeri terengganu


Kat atas tu peta negeri terengganu.Negeri yg dikatakan sebagai negeri cantik,budaya menarikTajuk blog aku ialah hutan negeri terengganu.Yang aku nak cakap ialah hutan negeri terengganu dah pun dimusnahkan oleh kegiatan pembalakan.Kegiatan pembalakan  bukan lah kegiatan haram tetapi kegiatan halal.Tentu lah permain utama nya kerajaan sendiri.Kalau tenguk peta kat atas tiada apa2 masalah tapi kalau pergi tempat nya mesti terlihat kawasan sudah pun musnah..Kalau nak jelas lagi dipesilakan buka google map,dari situ akan ternampak semuanya..
Gambar video ada aku ambik tapi untuk muat naik memerlukan kos,masa aku buat blog ni kouta aku hanya ada 100mb sahaja,dan2 untuk publish,Aku bukan kaya macam YB2 tu,miskin jer  hehehe

Hutan merupakan tempat aku, sama ada pergi memancing atau hanya bermain2,Bermain maksudnya ialah bermain motor,dari situ aku mengesan banyak sangat kemusnahan sama ada kemusnahan baru atau kemusnahan yang lama,memang betul kawasan yang sudah ditebang akan ditanam semula tetapi kemusnahan terjadi memerlukan masa yang lama untuk pulih.Tempat  yang pernah aku pergi sama ada dimana sahaja akan kelihatan jalan balak disitu dan disini.Maksudnya jalan balak lama dan yang baru.Aku dah beberapa kali sampai sempadan terengganu kelantan disebelah terengganu mati lebih dari 15 tahun yang lalu dan aku pernah sampai sempadan terengganu pahang untuk lihat kerja pembalakan ini..

kawasan yang hampir seribu kaki dari paras laut

Tempat2 yang aku maksudkan ialah seluruh negeri terengganu,bukan hanya sebahagian kecik dari wilayah negeri terengganu.Untuk lihat semua kemusnahan itu mungkin tak payah pergi ketempat tersebut kerana ramai orang tak mampu untuk kesitu kecuali orang2 yang tertentu sahaja dan salah seorang orang tertentu itu ialah aku...Mulakan saja dengan google map,Google map tidak menipu tetapi google map tak boleh beri maklumat yang sepenuhnya tentang kerosakan tersebut.Sikit yang terpapar diskrin komputer menunjukan lebih banyak kerosakan ditempat yang sebenar..

Mula saja disempadan kelantan terengganu berhampiran dengan jertih,disitu kawasan hutan pelangat,disitu ternampak sedikit saja jalan balak,kawasan ni telah diambil balak pada tahun 80 an dan mungkin kerosakan telah dibaiki secara semula jadi sedikit demi sedikit,Scroll lagi kebawah menghala kehulu besut disini kelihatan kawasan pembalakan yg sangat serius terutamanya hulu sungai tenang,kat situ seprti padang bola,seperti tanah disitu nak buat kebun kelapa sawit,Pergi lagi kebawah tapi jangan lepas dari sempadan terengganu kelantan,ke hulu sungai terengganu mati,jalan balak kelihatan sangat jelas disini.Pergi lagi hingga ke lebuhraya kuala berang gua musang dan seterusnya sampai ke gunung mandi angin dan sekitarnya terutama kawasan air terjun cemerung.Permulaan disini sehingga kekemaman tak payah disebut lagi,memang dah tak ada apa2 dah,semua tempat tu telah diteroka balak seperti langsung tak terkawal.Sungai cerul,sungai kemaman,pembalakan sampai ketepi sungai.Dibahagian hulu sungai kemaman didapati ladang kelapa sawit yg sangat luas,saujana mata memandang,Tempat yang aku ajak tenguk dengan google map merupakan sempadan negeri antara terengganu kelantan dan terengganu pahang sebab kawasan tersebut memungkinkan kawasan hutan nya tak ditebang tetapi apa yang didapati kawasan hulu yg jauh lah telah diratah dengan teruk oleh pihak yg jahat ini,mereka buat hutan dan harta benda negeri terengganu seperti hak mak bapak dia orang,sungguh jahat pemerintah yang macam ni.Maksud jahat tadi ialah pihak kerajaan seperti tak cukup kos untuk memerintah,minyak ada,kebun kelapa sawit yang luas tetapi masih lagi tak cukup,celaka sungguh puak2 ni.Sedangkan rakyat boleh apa?boleh BR1M,Haaduhhhhh.

Hutan2 yang berdekatan dengan kawasan penduduk tak payah cakap,orang boleh tenguk dengan mata sendiri.Tak percaya pergi lah tenguk sendiri,sewa helikopter ke,atau naik jet atau pergi dengan motor scram macam aku atau pergi saja mengunakan pacuan empat roda..Dalam hutan yang jauh tu jalan nya sperti lebuhraya..tak susah untuk sampai.
Sempadan antara kelantan dan terengganu.Hulu sungai tenang,hulu sunagai besut dan sungai lai..

Last sekali aku harap YB-YB yang berkenaan supaya tinggalkan sebahagian dari hutan untuk kepenting semua.Setidak2nya kamu mesti tinggalkan untuk hantu atau jin yg nak tinggal ditempat tu,jangan rakus sangat mengumpul kekayaan tanpa memikir kan orang lain,Kalau kamu tak nak fikir hal hantu dan jin,kamu mesti fikir tentang gajah,harimau,rusa,kijang dan binatang buas yang lain untuk tempat tinggal mereka,Lagi pun dengan pembalakan lah binatang2 ini dah semakin pupus,Takkan benda macam tu punya bodoh pun kamu tak boleh nak fikir.Lagi pun hutan rimba tu bukan tok kamu yang punya,kamu diberikan kuasa sedikit sahaja untuk kendali hal ehwal dunia.Selepas tu kamu pun makan tanah seperti orang lain,redha orang ramai selamat lah kamu,Kutuk orang ramai kapada kamu,merana lah kamu.Dalam kepala kamu tentu beralaskan untuk memajukan negeri tetapi adakah kamu buta untuk melihat singapura yg tak ada sebatang balak pun boleh maju malah negara yang termaju didunia,Sebenarnya kamu wakil2 rakyat adalah orang yang sangat bodoh untuk berfikir dan kamu juga cerdik untuk muat naik harta benda ni kedalam diri kamu.Pada dasarya kamu kelihatan sangat baik didepan umum tetapi kamu sebenarnya jenis kelingking berkait,Motif sebenar kawasan hutan ditebang sebegitu rupa kerana kamu mengambil menefaat daripadanya... ...Sekian..

Sungai kelemin dan sungai sangka dua,didaerah hulu dungun

Hulu terengganu.Berhampiran dengan kawasan perkelahan air terjun sekayu

Daerah setiu berhampiran dengan kampung pelung


Sempadan pahang dan terengganu.Disini dikatakan jalan yang menghubungkan antara kampung bantal dihulu tembeling dan kampung pasir raja.Dungun sedang giat dibina,Dikatakan juga jalan ini sepatutnya siap pada tahun 2014 tetapi sehingga tahun 2017 hampeh pun tak ada..Buat jalan macam kokok dengan tangan..
Sempadan pahang dan terengganu.Sebelah bawah gambar merupakan empangan sungai bakah pahang dan diatasnya negeri terengganu,Kelihatan jelas disebelah terengganu jalan balak kelihatan,macam sarang labah2

Rabu, 18 Januari 2017

sayur kelembang

Pokok keladi kelembang yang diambil untuk dibuat sayur,puteh bersih

Apa yang aku nak ceritakan ialah tentang sayur dari pokok kelembang,Pokok kelembang  merupakan dari spesis keladi. Tapi aku tak tau plk pokok kelembang ni dari spesis keladi yang nama apa..Ada pokok keladi yang dinamakan sebagai keladi hutan,keladi minyak,keladi gajah dan mungkin keladi yang aku maksudkan ini sebagai nama keladi kelembang...mungkin...Aku benar2 tak tau pokok kelembang ni dipanggil sebagai keladi apa,Malas nak  tgk dalam google atau bertanya kapada yang arif tentang  tumbuh2an..hahaha...
Rupa pokok kelembang yang dibuat sayur dan sangat gatal.Bahagian yang gatal itu hanya lah bila terkena bahagian dalamnya atau bila disoyak2 daun dan batangnya,Klu dipegang biasa tanpa dikoyak2 tak jadi masalah..

Pokok kelembang boleh tumbuh dimerata2 tempat sama ada ditepi2 jalan,tepi2 sungai dan tepi2 rumah.Boleh dikatakan pokok keladi kelembang ini boleh tumbuh dikebanyakan tempat.Pokok keladi ini sangat gatal,kalau terkena kulit getahnya boleh membawa gatal yang lama.Tak boleh sama sekali dipegang main2.Gatal nya mencengkam kedalam kulit.Kulit akan berbintat2..
Pokok kelembang yang tengelam banjir macam ni lah yang diambil untuk dibuat sayur

Untuk dibuat sayur pokok kelembang yang gatal ini hanya setahun sekali sahaja iaitu semasa banjir melanda,Dimasa itu semua tempat akan tengelam terutama nya ditepi2 sungai,Banjir biasanya akan menengelamkan tempat tersebut selama seminggu atau pun lebih,Setelah banjir surut pokok kelembang yang tengelam tadi boleh diambil untuk dibuat sayur.Diketika ini pokok kelembang yang tengelam air sudah tak gatal lagi.Cara untuk mengambil batang kelembang yang tengelam air banjir ini juga memerlukan sedikit kemahiran.Batang yg boleh diambil hanya lah batang yang tak ada bunga atau pun pokok yg muda.Kalau tersalah ambil batang pokok kelembang tak boleh dibuat sayur.Walau macam mana pun untuk mengambil serta mengenal pasti batang yang boleh diambil dan yang tak boleh diambil bukan lah susah sangat,lebih senang dari nak taip cerita ni,kikikiki...
yang ada bunga mcm ni lah yang tak boleh diambik

Cara nak masak sayur pokok kelembang tak lah susah sangat,cara masak sama dengan memasak sayur kampung yang lain,senang cerita sayur air biasa,mungkin campuran nya bawang lada garam begitu je,hehehehe..Aku malas nak tanya mak aku apa kah bahan2 yang nak diisi,tapi yang best campuran untuk masak sayur kelembang ialah diisi jering kemar (jering yang ditanam kedalam tanah untuk melembutkan nya dan untuk tahan lebih lama,tu makna nya jering kemar),Bahan2 lain mesti diisi budu,baru best..

Sayur pokok kelembang sangat popular dikampung aku selepas banjir melanda,Ramai dari penduduk kampung akan kesungai untuk mengambil pokok kelembang yg ditengelam banjir (perlu jgk diingat sayur pokok kelembang bukan lah bermaksud miskin atau tak ada benda nak dibuat sayur tetapi lebih kpd tradisi lama)),Pada masa skrg penduduk kampung tak miskin sgt seperti dulu2,Nak kata miskin mcm mana,BR1M kan hadoo,hehehehe...sekian adanya
Setelah jadi sayur,memang sedap sangat rasanya