Selasa, 14 Februari 2017

nasi goreng

Beberapa malam ni aku rasa malas nak turun kekedai untuk makan disitu,Mungkin lenguh atau memang aku benar2 malas.Masa sebelum tidor memang standard lah zaman sekarang untuk berfacebook atau pun baca blog.Masa macam ni lah perut akan rasa lapar,oleh kerana malas untuk kekedai aku cuba kedapur untuk buat nasi goreng,kebetulan pula nasi sejuk dah ada didalam periuk,untuk makan nasi sejuk lauk pulak tak ada,Jongok kesitu dan kesini aku buka kecuali goreng ikan,Ada minyak lebihan goreng ikan,jadi aku panas je kuali tu dan isi sahaja nasi yang ada..

Nasi goreng malam pertama..
Cara untuk membuatnya
Bahan..
  1)  Nasi sejuk.
  2)  Minyak lebihan goreng ikan
  3)  Garam..
Panaskan kuali yang ada lebihan minyak goreng ikan yang ada,Tak kira lah lebihan goreng ikan tu sama ada yang berusia seminggu atau sebulan,maksudnya yang hitam ranum tu..Setelah terasa panas ambik saja nasi sejuk yang dah berbulan kat dalam periuk,gaul2 sikit supaya jangan nampak malas sangat.Isi dalam kuali dan goreng,atau buat2 goreng,ambik sikit garam, tabur kat atas nasi goreng kita tu,Setelah nampak berasap,isi nasi goreng dalam pingan dan isi lah apa2 yang patut,timun,lada dan bawang atau apa2 saja.Lepas tu makan je lah dan rasa memang lansung tak sedap tapi oleh kerana lapar,telan juga lah...Aku namakan nasi goreng aku ni sebagai nasi goreng minyak...Tu nasi goreng malam pertama...

Nasi goreng minyak...Walaupun digoreng dengan minyak yang berwarna hitam tetapi tak nampak plk hitam nya..

Nasi goreng malam kedua..
Cara untuk membuatnya.>>>>>>>> Nasi goreng yang kedua ni agak ok sikit aku buat..ada lima bahan untuk nasi goreng ni.

Bahan2..
  1)  Nasi sejuk
  2)  Belacan
  3)  Minyak
  4)  Garam
  5)  Ikan bilis
Panaskan minyak dalam kuali,dah panas, isi sahaja belacan yang dah dipenyek2 dengan air,maksudnya belacan yang dihancurkan dengan air dan ikan bilis,Lepas tu isi nasi sejuk dan kacau2 sebentar supaya sebati dengan nasi,ambik garam isi dan gaul,Kalau dah nampak keluar asap dah kira masak lah tu,Isi sahaja dalam pingan dan kemudianya isi lah timun serta lada supaya nampak ala2 sedap.Tapi mungkin belacan resepinya,rasa nasi goreng ni agak sedap juga..Aku namakan sebagai nasi goreng belacan..


Nasi goreng belacan

Nasi goreng malam ketiga..
Cara membuat nya.>>>>>>>> Malam ni aku nak buat nasi goreng yang agak special sikit dangan bahan lain sikit..

Bahan2
   1)  Nasi sejuk
   2)  perencah nasi goreng adabi.
   3) ikan bilis
   4)  Garam
Seperti biasa panaskan kuali,dah panas isi sahaja perencah nasi goreng yang aku beli pada siang nya dan ikan bilis.Dah agak2 panas isi sahaja nasi sejuk,Gaul2 supaya sebati dan isi garam.Lepas tu angkat dan isi dalam pingan dan tambah sahaja apa yang patut sama ada timun,lada,bawang yang dihiris halus,kalau nak nampak hebat, isi sahaja bayam ke,sawi ke,kangkung ke,pucuk daun rambutan ker,pucuk derian ker,pucuk ubi kayu ker,biar nampak macam hutan rimba gitu,boleh sahaja isi apa2,jangan segan dan malu2 tapi masa isi tu masa nasi goreng kita masih lagi panas2,lepas tu makan je lah,kalau rasa tak sedap,jangan bimbang,kita sendiri kan buat,perut kenyang kira ok lah tu...Aku namakan nasi goreng ni sebagai nasi goreng perencah...


Nasi goreng perencah

Nasi goreng malam keempat.
Nasi goreng malam keempat paling senang untuk dibuat.Cara2 untuk membuatnya dengan mengambil duit rm 1o dan terus sahaja menghala kekedai,sampai dikedai mintak je nasi goreng apa,Nasi goreng kampung ker,nasi goreng amerika ker,nasi goreng afrika ker,nasi goreng papua new guinea ker.Semua boleh mintak,Tak sampai sepuluh minit nasi goreng yang dipesan akan sampai dan boleh ngap je tanpa susah2 dengan minyak hitam atau sebagai nya..Aku namakan nasi goreng ni sebagai nasi goreng kedai.


Nasi goreng kedai...Kena nasi goreng kedai baru lah sedap rasa nya tapi ada plk orang cakap,nasi goreng yang dikedai telah dicampur dengan serbuk perasa dari thailand,sebab tu lah nasi goreng kedai rasanya sangat sedap...tapi tak tau benar ke tak..

Begitu lah sahaja kisah nasi goreng aku,sekian terima kasih.Terima kasih jugak kapada yang membaca nya...

Jumaat, 20 Januari 2017

Hutan negeri terengganu


Kat atas tu peta negeri terengganu.Negeri yg dikatakan sebagai negeri cantik,budaya menarikTajuk blog aku ialah hutan negeri terengganu.Yang aku nak cakap ialah hutan negeri terengganu dah pun dimusnahkan oleh kegiatan pembalakan.Kegiatan pembalakan  bukan lah kegiatan haram tetapi kegiatan halal.Tentu lah permain utama nya kerajaan sendiri.Kalau tenguk peta kat atas tiada apa2 masalah tapi kalau pergi tempat nya mesti terlihat kawasan sudah pun musnah..Kalau nak jelas lagi dipesilakan buka google map,dari situ akan ternampak semuanya..
Gambar video ada aku ambik tapi untuk muat naik memerlukan kos,masa aku buat blog ni kouta aku hanya ada 100mb sahaja,dan2 untuk publish,Aku bukan kaya macam YB2 tu,miskin jer  hehehe

Hutan merupakan tempat aku, sama ada pergi memancing atau hanya bermain2,Bermain maksudnya ialah bermain motor,dari situ aku mengesan banyak sangat kemusnahan sama ada kemusnahan baru atau kemusnahan yang lama,memang betul kawasan yang sudah ditebang akan ditanam semula tetapi kemusnahan terjadi memerlukan masa yang lama untuk pulih.Tempat  yang pernah aku pergi sama ada dimana sahaja akan kelihatan jalan balak disitu dan disini.Maksudnya jalan balak lama dan yang baru.Aku dah beberapa kali sampai sempadan terengganu kelantan disebelah terengganu mati lebih dari 15 tahun yang lalu dan aku pernah sampai sempadan terengganu pahang untuk lihat kerja pembalakan ini..

kawasan yang hampir seribu kaki dari paras laut

Tempat2 yang aku maksudkan ialah seluruh negeri terengganu,bukan hanya sebahagian kecik dari wilayah negeri terengganu.Untuk lihat semua kemusnahan itu mungkin tak payah pergi ketempat tersebut kerana ramai orang tak mampu untuk kesitu kecuali orang2 yang tertentu sahaja dan salah seorang orang tertentu itu ialah aku...Mulakan saja dengan google map,Google map tidak menipu tetapi google map tak boleh beri maklumat yang sepenuhnya tentang kerosakan tersebut.Sikit yang terpapar diskrin komputer menunjukan lebih banyak kerosakan ditempat yang sebenar..

Mula saja disempadan kelantan terengganu berhampiran dengan jertih,disitu kawasan hutan pelangat,disitu ternampak sedikit saja jalan balak,kawasan ni telah diambil balak pada tahun 80 an dan mungkin kerosakan telah dibaiki secara semula jadi sedikit demi sedikit,Scroll lagi kebawah menghala kehulu besut disini kelihatan kawasan pembalakan yg sangat serius terutamanya hulu sungai tenang,kat situ seprti padang bola,seperti tanah disitu nak buat kebun kelapa sawit,Pergi lagi kebawah tapi jangan lepas dari sempadan terengganu kelantan,ke hulu sungai terengganu mati,jalan balak kelihatan sangat jelas disini.Pergi lagi hingga ke lebuhraya kuala berang gua musang dan seterusnya sampai ke gunung mandi angin dan sekitarnya terutama kawasan air terjun cemerung.Permulaan disini sehingga kekemaman tak payah disebut lagi,memang dah tak ada apa2 dah,semua tempat tu telah diteroka balak seperti langsung tak terkawal.Sungai cerul,sungai kemaman,pembalakan sampai ketepi sungai.Dibahagian hulu sungai kemaman didapati ladang kelapa sawit yg sangat luas,saujana mata memandang,Tempat yang aku ajak tenguk dengan google map merupakan sempadan negeri antara terengganu kelantan dan terengganu pahang sebab kawasan tersebut memungkinkan kawasan hutan nya tak ditebang tetapi apa yang didapati kawasan hulu yg jauh lah telah diratah dengan teruk oleh pihak yg jahat ini,mereka buat hutan dan harta benda negeri terengganu seperti hak mak bapak dia orang,sungguh jahat pemerintah yang macam ni.Maksud jahat tadi ialah pihak kerajaan seperti tak cukup kos untuk memerintah,minyak ada,kebun kelapa sawit yang luas tetapi masih lagi tak cukup,celaka sungguh puak2 ni.Sedangkan rakyat boleh apa?boleh BR1M,Haaduhhhhh.

Hutan2 yang berdekatan dengan kawasan penduduk tak payah cakap,orang boleh tenguk dengan mata sendiri.Tak percaya pergi lah tenguk sendiri,sewa helikopter ke,atau naik jet atau pergi dengan motor scram macam aku atau pergi saja mengunakan pacuan empat roda..Dalam hutan yang jauh tu jalan nya sperti lebuhraya..tak susah untuk sampai.
Sempadan antara kelantan dan terengganu.Hulu sungai tenang,hulu sunagai besut dan sungai lai..

Last sekali aku harap YB-YB yang berkenaan supaya tinggalkan sebahagian dari hutan untuk kepenting semua.Setidak2nya kamu mesti tinggalkan untuk hantu atau jin yg nak tinggal ditempat tu,jangan rakus sangat mengumpul kekayaan tanpa memikir kan orang lain,Kalau kamu tak nak fikir hal hantu dan jin,kamu mesti fikir tentang gajah,harimau,rusa,kijang dan binatang buas yang lain untuk tempat tinggal mereka,Lagi pun dengan pembalakan lah binatang2 ini dah semakin pupus,Takkan benda macam tu punya bodoh pun kamu tak boleh nak fikir.Lagi pun hutan rimba tu bukan tok kamu yang punya,kamu diberikan kuasa sedikit sahaja untuk kendali hal ehwal dunia.Selepas tu kamu pun makan tanah seperti orang lain,redha orang ramai selamat lah kamu,Kutuk orang ramai kapada kamu,merana lah kamu.Dalam kepala kamu tentu beralaskan untuk memajukan negeri tetapi adakah kamu buta untuk melihat singapura yg tak ada sebatang balak pun boleh maju malah negara yang termaju didunia,Sebenarnya kamu wakil2 rakyat adalah orang yang sangat bodoh untuk berfikir dan kamu juga cerdik untuk muat naik harta benda ni kedalam diri kamu.Pada dasarya kamu kelihatan sangat baik didepan umum tetapi kamu sebenarnya jenis kelingking berkait,Motif sebenar kawasan hutan ditebang sebegitu rupa kerana kamu mengambil menefaat daripadanya... ...Sekian..

Sungai kelemin dan sungai sangka dua,didaerah hulu dungun

Hulu terengganu.Berhampiran dengan kawasan perkelahan air terjun sekayu

Daerah setiu berhampiran dengan kampung pelung


Sempadan pahang dan terengganu.Disini dikatakan jalan yang menghubungkan antara kampung bantal dihulu tembeling dan kampung pasir raja.Dungun sedang giat dibina,Dikatakan juga jalan ini sepatutnya siap pada tahun 2014 tetapi sehingga tahun 2017 hampeh pun tak ada..Buat jalan macam kokok dengan tangan..
Sempadan pahang dan terengganu.Sebelah bawah gambar merupakan empangan sungai bakah pahang dan diatasnya negeri terengganu,Kelihatan jelas disebelah terengganu jalan balak kelihatan,macam sarang labah2

Rabu, 18 Januari 2017

sayur kelembang

Pokok keladi kelembang yang diambil untuk dibuat sayur,puteh bersih

Apa yang aku nak ceritakan ialah tentang sayur dari pokok kelembang,Pokok kelembang  merupakan dari spesis keladi. Tapi aku tak tau plk pokok kelembang ni dari spesis keladi yang nama apa..Ada pokok keladi yang dinamakan sebagai keladi hutan,keladi minyak,keladi gajah dan mungkin keladi yang aku maksudkan ini sebagai nama keladi kelembang...mungkin...Aku benar2 tak tau pokok kelembang ni dipanggil sebagai keladi apa,Malas nak  tgk dalam google atau bertanya kapada yang arif tentang  tumbuh2an..hahaha...
Rupa pokok kelembang yang dibuat sayur dan sangat gatal.Bahagian yang gatal itu hanya lah bila terkena bahagian dalamnya atau bila disoyak2 daun dan batangnya,Klu dipegang biasa tanpa dikoyak2 tak jadi masalah..

Pokok kelembang boleh tumbuh dimerata2 tempat sama ada ditepi2 jalan,tepi2 sungai dan tepi2 rumah.Boleh dikatakan pokok keladi kelembang ini boleh tumbuh dikebanyakan tempat.Pokok keladi ini sangat gatal,kalau terkena kulit getahnya boleh membawa gatal yang lama.Tak boleh sama sekali dipegang main2.Gatal nya mencengkam kedalam kulit.Kulit akan berbintat2..
Pokok kelembang yang tengelam banjir macam ni lah yang diambil untuk dibuat sayur

Untuk dibuat sayur pokok kelembang yang gatal ini hanya setahun sekali sahaja iaitu semasa banjir melanda,Dimasa itu semua tempat akan tengelam terutama nya ditepi2 sungai,Banjir biasanya akan menengelamkan tempat tersebut selama seminggu atau pun lebih,Setelah banjir surut pokok kelembang yang tengelam tadi boleh diambil untuk dibuat sayur.Diketika ini pokok kelembang yang tengelam air sudah tak gatal lagi.Cara untuk mengambil batang kelembang yang tengelam air banjir ini juga memerlukan sedikit kemahiran.Batang yg boleh diambil hanya lah batang yang tak ada bunga atau pun pokok yg muda.Kalau tersalah ambil batang pokok kelembang tak boleh dibuat sayur.Walau macam mana pun untuk mengambil serta mengenal pasti batang yang boleh diambil dan yang tak boleh diambil bukan lah susah sangat,lebih senang dari nak taip cerita ni,kikikiki...
yang ada bunga mcm ni lah yang tak boleh diambik

Cara nak masak sayur pokok kelembang tak lah susah sangat,cara masak sama dengan memasak sayur kampung yang lain,senang cerita sayur air biasa,mungkin campuran nya bawang lada garam begitu je,hehehehe..Aku malas nak tanya mak aku apa kah bahan2 yang nak diisi,tapi yang best campuran untuk masak sayur kelembang ialah diisi jering kemar (jering yang ditanam kedalam tanah untuk melembutkan nya dan untuk tahan lebih lama,tu makna nya jering kemar),Bahan2 lain mesti diisi budu,baru best..

Sayur pokok kelembang sangat popular dikampung aku selepas banjir melanda,Ramai dari penduduk kampung akan kesungai untuk mengambil pokok kelembang yg ditengelam banjir (perlu jgk diingat sayur pokok kelembang bukan lah bermaksud miskin atau tak ada benda nak dibuat sayur tetapi lebih kpd tradisi lama)),Pada masa skrg penduduk kampung tak miskin sgt seperti dulu2,Nak kata miskin mcm mana,BR1M kan hadoo,hehehehe...sekian adanya
Setelah jadi sayur,memang sedap sangat rasanya

Selasa, 17 Januari 2017

dari sungai gawi ke laloh


BERSCRAMLER 
DARI TERENGGANU MATI KE LALOH
KUALA KRAI KELANTAN

ASSALAMUALAIKUM.....
Cerita ini hanya lah kenangan sahaja,Perjalanan bermotosikal yang aku dan kawan-kawan seramai tujuh orang lakukan pada tahun 2002 di lima belas tahun yang lalu. Dimasa itu belum lagi ada lebuhraya simpang pulai, perak ke kuala berang terengganu.Tapi kenangan nya masih  segar dalam ingatan.Itulah satu-satu perjalanan yang aku buat yang paling mencabar.


Seminggu sekali aku sering memacing diterengganu mati tempat yang paling banyak ikan kelah ditempat aku,sehingggakan ia dikunjungi oleh ramai pemancing dari luar daerah dan luar dari tempat aku seperti kuala lumpur dan singapura.Aku dan kawan-kawan telah pergi keseluruh tempat dikawasan tersebut sehinggakan tempat yang jarang dikunjungi pun kami redah untuk mencari tempat yang baik.Dari situ lah aku dapat tau ada jalan melalui hutan kekelantan.Dan hasrat untuk merentasinya ada difikiran.


Gambar-gambar yang aku paparkan disini bukan lah gambar yang diambil waktu perjalanan tu,Gambar-gambar ini hanya lah hiasan sahaja ianya seiras-iras dengan perjalanan aku dan kawan-kawan,Pengembaraan aku itu mengambil masa seminngu untuk disudah dengan empat hari tiga malam kesemua nya didalam hutan yang tebal.

Hari yang dicita-cita itu pun tiba jua..

HARI PERTAMA
Dipagi hari itu kami bertolak keterengganu mati seawal pagi untuk memulakan perjalanan dalam merasa pengembaraan yang kami sendiri tak tau kemana arahnya,cuma berdasarkan dari cakap-cakap orang sahaja.Pada hari itu kami cuma bersiap-siap sahaja untuk perjalanan yang sebenarnya keesukan hari.Barang-barang dibahagikan sama rata termasuk lah minyak,bekalan makan dan pakaian,Minyak diisi penuh tangki dan masing-masing membawa sepuluh liter seorang dan diikat pada motor masing-masing.Pada malam itu kami menghabiskan masa dengan memancing dan kemudiannya tidur dengar debaran...

Pukul 9 pagi aku memulakan perjalanan dengan mengingati apa yang digambarkan dari cakap-cakap orang arah jalan yang patut kami lalui.Perjalanan dipermulaan ini tak lah mencabar sangat,sekadar layan-layan sahaja,Tetapi disebelah petang keadaan menjadi bertambah sukar kerana jalan yang dilalui tidak menampakan tempat laluan pun hanya sekadar denaidenai binatang hutan sahaja.Hari yang semakin gelap menambahkan lagi kesukarannya.Tiada tanda-tanda tempat untuk berhenti dan berehat,Puncak yang semakin meninggi,hutan yang tebal dan tiada anak sungai memang amat menyulitkan(perlu diingat kami tak berhenti untuk solat asar kerana dah dijamak takdim dan solat maghrib di jamak takhir kedalam waktu isyak,itu lah lojik nya ajaran islam)Pada pukul 10 malam baru lah kami berjumpa dengan anak sungai dan kami mengambil keputusan untuk bermalam disitu.Setelah memasak dan makan dengan ala kadar kami tidur beralaskan khemah dan berbumbungkan langgit serta dipagari dengan motor kami sebagai pendinding dari binatang buas.Dan bertemankan kegelapan malam yang amat sangat kami tertidur dengan begitu nyenyak dan berakhir lah perjalanan untuk hari yang pertama.......

Laluan yang semacam ini sering ditemui,tersangat licin kalau hujan.

Subuh lagi kami dah pun bangun untuk memulakan perjalanan dihari kedua,Setelah makan pagi (makan pagi hanya lah minum teh o dan makan nasi lauk budu dan ikan tawar yang kami kail dekat kami tidur)dan mengikat semua barang termasuk lah minyak,pakaian dan barang makan kami memulakan perjalanan yang belum menentu.Melalui kesan denai binatang hutan kami redah hutan besar itu dengan berbelah bagi kerana mungkin kami akan tersesat jalan,Setelah ditinjau-tinjau dan agak-agak kami dah memulakan pendakian yang seperti tak ada penghujung.Dari pagi sehingga tengah hari tidak menampakan pendakian akan berakhir,,Perjalanan semakin menyeksa ditambah hujan dah mula turun dengan lebat,Jalan yang teruk serta licin dengan tanah runtuh dimerata tempat.Motor terpaksa ditolak dan dipikul sebuah demi sebuah dilaluan tersebut,Kecerunan disatu-satu tempat 60-70 darjah dan amat lah menyulitkan.Dari pagi sehingga  pukul 12 tengah malam baru lah ada tanda-tanda laluan dah pun mula menurun,Dari pagi sehingga waktu itu kami tak makan apa-apa,keletihan dan kelaparan jangan dikira,Nak memasak memang tak ada tempat dengan hujan yang sebegitu.Dengan keletihan itu lah kami meneruskan juga perjalanan,Yang kami mahukan waktu itu adalah berhenti berehat dan anak sungai.Pada pukul dua pagi baru lah kami temui tempat yang baik untuk tidur.Setelah memasak dan makan dan membuat perkara yang sepatutnya kami tidur berbumbungkan khemah kami serta beralaskan tanah kami nyenyak jugak tidur sehingga pagi.Berakhir lah perjalanan dihari kedua......


Laluan dicari kadang-kadang mengambil masa yang lama.Dan laluan itu seteruk ini,Kadang-kadang hutan yang tebal diredah begitu saja tanpa ada bekas jalan lama walaupun sedikit.


Meredah anak sungai yang seperti ini amat biasa.Diatas banjaran anak sungai yang ditemui kecil-kecil sahaja.Kalau dibahagian bawah sedikit anak sungainya agak besar,Disini terdapat banyak ikan yang sebesar lengan,Biasa ikan-ikan yang ada kat sini tengas,keli dan baung.tempat seperti ini lah kami berhenti untuk bermalam.Ikan disini sangat mudah dipancing kerana ketiadaan pemancing yang datang.10 -20 minit memancing dah cukup untuk dibakar....
Jalan yang licin serta curam dan mengerutu sangat menyeksakan
HARI KETIGA
Dihari ketiga ini kami memulakan perjalanan ditanah yang datar, Jalan yang licin tapi tak ada masalah sangat sebab kawasan yang landai semacam itu.Dilaluan ini kami banyak temui kesan-kesan jalan lama dan agak rumit untuk memilih laluan yang betul.Pokok-pokok buluh yang besar sebesar tiang letrik kami jumpai dikawasan ini,Kami merasa lega sebab mungkin tak lama lagi kami akan menjumpai penempatan penduduk.Lagi melegakan kami kerana disitu mempunyai sistem sungai yang baik,kolam yang besar,sebesar dua padang bola,tapi itu hanya sementara sahaja kerana pada pukul tiga petang di dapati kami masih  diatas pergunungan lagi.Mungkin ribuan kaki dari paras laut,Setelah laluan yang kami lalui mula menurun dengan mendadak..Yang paling mengusik perasaan aku semasa sehari suntuk bermotor dikawasan landai tersebut aku dapati kawasan tersebut mempunyai sistem seperti dibawah pergunungan.Rupa-rupanya dikawasan itu merupakan ulu kepada sungai-sungai yang besar dibawah.Terus terang aku sangat takjub dengan semua itu,Apa tidak nya,yang kita rasa kan dibawah pergunungan rupa-rupanya dikemuncak yang luas,mungkin mereka-mereka yang biasa dan pembalak tau tempat yang semacam ini.

Bermula dari penurunan itu lah laluan dah semakin teruk,mempunyai lumpur yang dalam separas pinggang akibat dari tanah runtuh.Tiada jalan yang mudah untuk melepasi kawasan tersebut melainkan membina laluan altenatif mengunakan batang tepus dan kayu,Selamat melepasi kawasan tersebut sudah pun malam.Hujan yang lebat membuatkan kerosakan kapada motor kami dan terpaksa di baiki,Bayangkan hutan yang tebal memang tiada tempat untuk berhenti,motor pula meragam dan ini sesuatu yang amat melemahkan dan memerlukan keazaman yang sangat kuat.Disinilah belum pernah terjadi kami terpaksa membaiki motor diatas himpunan kayu diatas air dianak sungai yang agak besar..Nak melakukan didarat memang tak dapat kerana takutkan binatang buas seperti gajah dan harimau serta binatang melata,Setelah semua nya siap kami memulakan perjalanan pada pukul 10 malam dengan menuruni kawasan itu sepanjang malam,Pada pukul 5 pagi ksmi berhenti untuk berehat setelah menuruni pergunungan sepanjang malam dihari ketiga yang dah pun hari yang keempat.Sejak kelmarin kami penunggang dan mengheret motor lebih dari 20 jam tanpa henti,Dan tak pernah terjadi dalam sejarah aku sembahyang jamak magrib dan isyak pada pukul 5 pagi dan tak sampai setengah jam dah pun masuk waktu subuh,sebenarnya pada hari itu kami tak tidur pun,hanya duduk-duduk di unggun api, memanaskan badan,memereksa kudis dan luka,sebenarnya kami memakai kasut hujan sahaja,akibatnya kaki dah terkena jangkitan yang teruk,merah dan berdarah....

 Pokok buluh yang kami jumpa jauh lebih besar dari pokok buluh yang ni,memang sebesar tiang letrik,aku tak pernah tenguk buluh yang sebesar itu......

Selasa, 27 Disember 2016

stesen keretapi bertam baru

Stesen keretapi bertam terletak dikampung bertam baru,Kampung terdekat ialah kampung bertam baru ialah kampung bertam lama..Kampung bertam baru dan bertam lama terletak dijajahan gua musang, Kampung bertam lama dan kampung bertam baru telah dipisahkan oleh sebatang sungai yang dinamakan sebagai sungai betis/nenggeri.Yang menyambungkan kedua2 kampung ini ialah jambatan keretapi yang dibina diatas sungai betis,Jambatan tersebut dinamakan sebagai jambatan clementi.Sekian



Isnin, 19 Disember 2016

Air terjung gunung stong

Air terjun gunung stong ni tak payah diperkenalkan lagi,Memang air terjun ni dah terkenal kerana ketinggian nya.Salah satu yang tertinggi di Asia.Air terjun gunung stong serupa sahaja dengan air terjun lain tapi yang berlainan kerana ketinggian nya yang memukau.Terletak dinegeri kelantan,pekan2 terdekat ialah pekan dabong 5km,bandar jeli 50km,bandar gua musang 80 km (lebih kurang)Tenguk gambar kat bawah>>>>>>









jambatan kampung stelu

kumpulan budak2 yang jaga lalu lintas,traffik light tak berfungsi

Jambatan pulau stelu,Gua Musang Kelantan...satu jambatan yang sangat terkenal di malaysia,Sebab menjadi terkenal kerana jambatan ni runtuh dibanjir besar kelantan 17 -12-2014 hingga 30-12-2014.Sebab menjadi terkenal kerana menjadi modal politik antara parti memerintah negeri kelantan dan kerajaan yang memerintah diputra jaya.Menjadi terkenal juga kerana menjadi bahan ejekan antara penyokong parti masing2.Aku jadi hairan sebab apa kemudahan utama ini tak dibuat dengan kadar segera.Sedangkan jambatan ini merupakan penghubung utama jalan Gua Musang Jelawang.Sebelah menyebelah antara jambatan ini merupakan perkampungan yang ramai penduduk,.. 
semasa aku lalu atas jambatan pulau stelu

Aku telah lalu dijambatan stelu dengan cara tidak sengaja kerana aku memandu dijalan gua musang-jelawang pada suatu hari pada 13-12-2016.Memandu laju dijalan Gua Musang Jelawang aku dikejutkan dengan papan tanda yang menunjukan jambatan sempit dihadapan.Yang aku sedia maklum kalau terjumpa dengan papan tanda macam tu ialah sebuah jambatan yang agak sempit untuk dilalui..Apa yang aku dapati setelah sampai dihujung jambatan ialah tak kelihatan pun jambatan,yang ada sekumpulan budak2 yang memberi isyarat menyuruh aku berhenti,Setelah aku jenguk2,nunnnn!!!!! jauh dibawah kelihatan sebuah jambatan yang benar2 kecik untuk dilalui.Aku agak panjang dalam 100 meter.Setelah aku tanya kapada budak2 yang ada kat situ,ketahui lah aku budak2 tersebut sedang mengambil tugas untuk mengawal lalu lintas kerana traffik light tidak berfungsi.Aku dapati juga budak2 tu memungut duit dari kederaan yang mengunakan jambatan tersebut,mungkin menjadi kesalahan dengan memungut duit tanpa kebenaran pihak kerajaan tetapi dengan adanya budak2 tersebut menjadikan kita mudah untuk mengunakan jambatan tersebut,Kira halal lah duit seringgit yang aku bagi,boleh juga budak2 tu buat belanja..Tentang kebenaran pula,mungkin budak2  tu telah disokong oleh ahli jawatan kampung untuk buat kerja tu dan aku fikir tak menjadi kesalahan.
hanya ni saja yang tinggal

Aku juga diberitahu bahawa jambatan sementara yang baru aku lalui telah dibina oleh angkatan tentera malaysia dan orang yang aku tanya tak tahu bila kah jambatan baru hendak dibina,mungkin kalau benar2 nak tahu boleh saja bertanya kapada MB kelantan atau PM malaysia iaitu dato’ najib.Pada fikiran aku tak payah lah nak campur dalam urusan dia orang,dia orang dah pandai2 semua.Dari orang itu juga aku tahu nama jambatan tersebut..Aku singgah sebentar untuk ambik gambar buat kenangan dan gambar untuk isi dalam blog ni.
Rasa jgk takut bila berdiri ditepi jambatan yang tak runtuh

Aku meneruskan perjalanan aku setelah beli air kat hujung jambatan yang dijual oleh tiga orang awek kelantan yang cun,kalau lah awek tu tak cun tobat pun aku tak beli.hehehe
Aku rasa jambatan ni panjang nya lebih dari 100 meter