Isnin, 31 Oktober 2016

Gunung reng

Terlihat ditepi lebuh raya timur-barat

Gunung reng...Aku tak tau sgt pasal gunung ni tapi terasa juga takjub tenguk gunung yg dinamakan gunung reng.Nampak macam terpacak atau terkeluar dari bumi.Menegak seperti dinding bangunan tinggi.Aku sendiri tak tau gunung reng layak dinamakan sebagai gunung,kerana aku sendiri tak tau apakah ciri2 yang perlu untuk digelar sebagai gunung,( aku sendiri tak faham apa yg aku taip,keh keh keh)

Batu kapur menegak sehingga tak tercapai oleh kamera yang berharga murah

Gunung reng aku dah tenguk sudah acap kali ketika aku melalui jalan di-Jeli untuk kepantai barat.Aku tak ambik hirau pun akan keujudan gunung ni sehingga disuatu hari 29-10-2016,kawan aku mengajak aku berhenti untuk melihat gunung reng dari dekat.Aku didalam perjalanan ke baling kedah untuk melawat kawan aku yg meninggal dunia.
Pintu gua yang besar..Ada orang kata,ada laluan sehingga kepuncak gunung

Mengambil simpang kanan menghala kekawasan gunung reng dan seterusnya simpang kekiri ditepi masjid aku sampai ditepi sungai pergau yang terletak tersergam gunung reng.Aku tak sangka kawasan nya luas dan mempunyai kedai makan.Lebih tak sangka lagi aku dapati dibawah gunung reng mempunyai  gua yang besar,Yang aku ingatkan gunung reng semata2 gunung sahaja..
Penduduk yang sedang bergotong royong

Ramai orang kelihatan kat kawasan gunung semasa aku sampai,Aku disapa oleh seorang hakak,
“dari mana” (lorat kelantan tau)
“klu nak ambik gambar,masuk dalam nung” katanya lagi


Memang orang kelantan sangat ramah,Hakak tu juga bagitau aku, baru sebentar orang pulau pinang datang berkunjung,Hakak tu juga bagi tau aku bahawa dia dan ramai2 orang kat situ sedang bergotong royong membersih kawasan tu.

Setelah aku ambik gambar didalam gua dan diluar gua,aku bertolak ke baling kedah...Sekian
Dinding gua yang cantik seperti dilukis2

Catitan:Sebenarnya aku sendiri tak tau sejarah gunung reng,Jadi tak payah lah aku nak melalut bercerita  benda yang aku tak tau.Lebih senang dengan apa yang aku pasti sahaja...
Dinding Gua yang tertulis macam2

Dari dalam gua

Kawasan luar gua,lapangan yang luas..

Rabu, 14 September 2016

batu pejal

Tentang gambar diatas,Gambar ni aku ambik ketika aku pergi memancing disungai lasir,Sungai lasir berkualakan tasik kenyir.Aku rasa tempat ni terletak 800 meter dari aras laut berdasarkan kapada altimeter yang aku donwload dari google play.Kawan aku kata gambar ni seolah2 satu runtuhan dari tamadun silam,Mungkin kawan aku terpengaruh dengan cerita2 diblog,Cerita tentang piramid dan sebagainya.Bagi aku gambar batuan ni hanya lah terjadi akibat dari terlalu lama dalam keadaan yang macam tu,mungkin aliran sungai yang membentuk batu tu sedemikian rupa,.Kawan aku cukup berminat dengan gambar ni tapi aku tak menaruh minat apa2.Bagi aku gambar batu ni hanya lah gambar batu yang tak menceritakan apa2,hanya sekadar batu sahaja.Kawan aku mengajak aku ketempat ni tapi aku malas nak layan,buat lenguh jer.Tapi kapada siapa2 yang nak kesini cukup mudah,mula2 pergi kekuala sungai lasir iaitu tempat  peranginan yang dibina oleh ketengah (rasanya ketengah merupakan egensi kerajaan persekutuan malaysia),lepas tu boleh saja berjalan kaki sejauh 4-5 km melalui sungai lasir ke hulunya.dialiran sungai nya terdapat banyak batu yang besar2,berlambak disepanjang sungai nya,dari situ boleh saja perhatikan semua batu2nya,kalau bernasib baik mungkin boleh terjumpa runtuhan tamadun silam,hehehehe....Perlu juga diketahui bahawa sungai lasir berulukan gunung gajah terum,dari tempat gambar batu diatas tak berapa jauh dari puncak gunung gajah terum,sekian
warna bulat biru tempat batu tu,sebelah kanan gunung gajah terum

Sabtu, 18 Jun 2016

kebun tembakau

kebunnya

Sejak kenaikan harga rokok yang mengila,penanaman tembakau kampung telah mengambil tempatnya dengan penanam tembakau telah menanam pokok ini dengan lebih banyak.Aku sempat kekebun tembakau dikampung aku untuk  merasa keperitan penanam tembakau
 Daun yang baru dipungut

Tak aku sangka pendapatan dari hasil penanam kecil2an ini telah mendapat hasil yang sangat lumayan,pada tahun 2015 yang lalu pekebun tembakau ini telah meraih pendapatan sebanyak  24 ribu ringgit, pokok yang ditanam nya sekitar 2 ribu pokok sahaja, bermakna  sepokok tembakau telah memberi pendapatan sebanyak RM 12 ringgit..Walau bagaimana pun masa yang diambil untuk pendapatan sebanyak itu ialah enam  bulan.Enam bulan itu dikira dari mula2 menanam sehingga hasil dikeluarkan..

Pokok tembakau yang baru ditanam..

Gambar kebun tembakau ni ialah kebun tembakau jiran aku,aku sempat melihat kebun nya disuatu hari sambil duduk sembang petang,Menghayati dan menikmati pemmandangan yg indah dikebun nya..SEKIAN..


Khamis, 2 Jun 2016

tukar hak milik kenderaan

Hari ini aku bercadang untuk pergi tukar nama kereta aku di JPJ Negeri terengganu,kereta aku telah aku jual kapada seorang kawan aku,Kereta buruk aku, aku telah jual dengan harga RM 1000,sangat murah,leebih murah dari honda cub buruk,Dari dibiarkan buruk macam tu lebih baik aku jualkan saja,sebenarnya kereta aku dah bertaraf  besi buruk,Kereta aku berjenama proton saga yakni proton saga lama,tahun  aku tak ingat tapi mmg soheh kereta aku dah lebih dari 20 tahun usianya,sangat memadai klu dijual dengan harga tersebut.Aku memang tak suka berurusan dengan pejabat,Menjadi kegusaran aku untuk melalui macam2 kerenah yang disediakan oleh pihak JPJ (jabatan pengangkutan jalan).Sebenarnya proses menukar nama kereta tak lah payah mana,Yang menjadi payah ketika belum berurusan,kalau dah berurusan macam senang jer.macam beres jer...

Cara2 untuk menukar nama kereta semudah abc itu pun kalau dokumen telah lengkap,Tak ada saman lama yang tertunggak,Yang pertama kena ada ialah geran kereta,geran sangat perlu dalam proses menukar nama,Dalam proses menukar nama hak milik kereta aku, semua dokumen telah diselesaikan oleh pembeli kerana pembeli ni sudah berpengalaman..Pergi kat kaunter pertanyaan dan tanya kat situ apa yang mesti dibuat,Yang pertama ambik nombor giliran,selepas nombor kita naik pergi sahaja ketempat yang sepatutnya,jangan pula tersalah ambik nombor untuk urusan lain,urusan lain seperti buat cukai jalan dan sebagainya,tempat yang sepatutnya kita pergi  ialah ke kaunter pindah milik..


Dikaunter tu kita hendak lah bagi semua dokomen yang ada,terutama geran,my kad pemunya dan mykad yang hendak dipindah milik,Dimasa ini mesti ada dua individu,yang pertama ialah tuan kereta dan kedua pembeli kereta kita,Sebenarnya tak banyak cakap pun dikaunter ni,pegewai hanya meminta kita dan pembeli meletakan ibu jari tangan dialat letronik yang disediakan selepas itu semua nya beres,tak sampai lima minit proses ni selesai,Semua selesai dengan geran baru dikeluarkan,geran baru sudah bertukar saiz kapada saiz yg kecik,aku tak teringat utuk ambik gambar geran baru yang bersaiz kecik ni.Bayaran yang dikenakan sebanyak RM 100,Biasa nya pembeli lah yg mengeluarkan semua perbelanjaan untuk proses tukar hak milik,walau mcm mana pun semua perbelanjaan ditentukan semasa menjual kereta,persetujuan kedua pihak menjadikan urusan menjadi mudah...Hanya itu sahaja proses menukar hak milik,tak de susah pun ,SEKIAN

Isnin, 30 Mei 2016

pokok senduduk

Pokok senduduk (ada tempat2 diterengganu memanggilnya sebagai pokok keluduk) sangat mudah dijumpai dimerata2 tempat,sama ada ditepi2 jalan,ditepi padang permainan,ditepi sawah padi atau pun dikebun2.Sangat mudah dijumpai sehingga kita tak tau khasiat dari pokok ni,Ada dua kegunaan dari pokok senduduk yang aku ketahui,itu pun telah diberitahu oleh arwah tok ki aku semasa aku kecik,

Yang pertama,
Daun pokok senduduk boleh menahan darah dari keluar apabila angota badan terluka,seperti terluka kena pisau dan sebagainya,cara nya,ambil daun senduduk tiga helai,kemudian kunyah halus2 dan letakan ditempat yang luka,inshallah darah akan berhenti keluar dengan cepat dan tempat yang luka akan tertutup.

Yang kedua
Daun pokok senduduk boleh dikunyah semasa perut lapar,lapar yang dimaksudkan ialah mungkin habis bekelan semasa pergi memancing,lapar semasa dikebun,terasa lapar semasa berjalan2 dipinggir kampung atau lapar sementara pulang kerumah dan memang tempat yang kita pergi tak ada kedai dan sebagainya,(pikir2 patut lah,bukan lapar kebulur macam orang afrika).Cara nya sangat mudah,iaitu dengan mengambil lima atau enam helai daun senduduk dan kunyah,yang sepatut ditelan ialah hasil dari kunyahan dan bukan hampas  daun senduduk.hampas daun senduduk hendaklah dibuang keluar dari mulut,kebijaksanaan cipataan tuhan dapat mengasingkan semua bahan kunyahan dalam mulut hanya dengan lidah sahaja.Hasil nya perut yang tadi berbunyi akan terasa terisi dengan serta merta,kapada yang merokok mungkin boleh merokok sehingga dua atau tiga batang,yang terasa tak larat tadi  boleh berjalan pulang dengan selesa.Kalau tak percaya boleh cuba bila2 masa sahaja,Dua yang diatas aku dah biasa buat,tak ada sakit dan tak ada alahan..


Yang menjadikan aku mengambil cakna khasiat pokok senduduk apabila aku terkena sakit2 dalam perut,menyucuk2 dan terasa ngilu,Aku tak tahu sebab apa jadi begitu,mungkin sebab aku pergi bermain motor selama tiga hari berturut2,lambungan dari motor menyebabkan perut menjadi penat,bermain motor bukan lah bermain dijalanan biasa atas tar tapi bermain motor dengan cara yang ektrem didalam hutan rimba melalui jalan balak,dengan cara mudah berlumba motor didalam hutan dengan kawan2.Melambung dan jatuh serta luka menjadi perkara biasa,tak dak heran...



dari google

Untuk mengetahui nya tentu saja pergi kat pak cik google jer,Aku google dan aku tahu lah apa2 yang berkaitan dengan pokok senduduk,sama ada khasiatnya dan profilnya sekali.Setelah baca khasiat pokok senduduk aku mencari pokok senduduk yang banyak dikampung aku,Aku cabut sepokok dan balik kerumah dan merebus sepokok,dari akar sehingga kedaun nya sekali,Sebenarnya khasiat pokok senduduk memang berkebetulan dengan sakit aku iaitu menyocuk2 dibahagian perut sebab itu aku bersungguh2 benar untuk mencuba.Dengan kehendak Allah sakit aku menjadi lega keesukan harinya.

Cara sebenar merebus pokok (akar) senduduk:

>Cabut sepokok,dikerat2 menjadi kecik dan jemur sehingga kering terutama akar nya,
>Setelah kering,akar pokok senduduk direbus didalam periuk atau kendi (cerek)..
>Biarkan mendidih sehingga tinggal separuh air nya..
>Sejukan dan diminum segelas sehari..
SELAMAT MENCUBA...

Catitan: kalau nak tahu khasiat pokok senduduk,google je,semuanya ada disitu....:)

Khamis, 19 Mei 2016

talipon


Mula2 aku kenal talipon ketika kampung aku ada talipon yg pakai dail (pusing2),Ketika itu ramai yg berebut untuk guna kemudahan tu,masa itu untuk mengunakan talipon mesti memasukan duit siling kedalam tempat yg disediakan,kalau untuk panggilan jauh mesti minta khidmat operator talipon terlebih dahulu,ketika operator menyuruh memasukan duit ketempat yg disediakan baru lah penguna boleh mengunakan talipon,dimasa itu panggilan pengunakan minit,aku tak ingat berapa sen kah seminit,cerita yg mudah ialah betapa susahnya untuk menguna talipon dimasa itu.

Selepas tu ada plk talipon yang tak mengunakan wayer,aku tak tau apa nama talipon tu,tapi ada yang panggil talipon ATUR.Apa yang diatur aku pun tak tau,malas nk tgk dlm internet apa kah maksud ATUR,kerana aku pasti ATUR hanya singkatan untuk perkataan yg panjang,Aku difahamkan talipon ATUR sangat mahal,Aku difahamkan harga nya sekitar 10 ribu untuk satu set,punya lah mahal,Aku tau harga nya sebegitu dari kawan aku yang memiliki talipon jenis ni,mungkin juga tak betul dgn harga yg diberitahu kerana mungkin dia nak buat eksen dgn aku,mana lah tau.Kawan aku ni,dia seorang perniaga atau pun tauke,memiliki talipon akan memudahkan kerja nya,oleh kerana kawan aku ni tauke,hanya dia sahaja yg mampu memiliki talipon ni.Talipon ni ada arial yg tinggi dan dipasang didalam kereta,kalau dia ke bank atau kemana2 dia akan galas talipon nya yg sangat besar tu,boleh dikatakan mcm nak bergaya dgn talipon yg besar,Macam galas bag.Kadang2 macam nak tersuka jugak bila mengenangkan sikap kawan aku ni..maklum lah dia sorang je yg ada,huhuhu....

Selepas itu ada plk talipon yg juga tak mengunakan wayer yg dipanggil talipon RILL,Talipon ni juga mengunakan arial tapi arialnya lebih besar dari talipon ATUR,Seakan2 arial TV,Mungkin jgk talipon RILL ni talipon ATUR jgk,Aku sendiri tak pasti,dan aku sendiri tak tau sebutan RILL ni betul atau tidak,aku hentam jer sbb ada yang kata mcm tu,hahahaha...Ada macam2 perkakas yg ditepek didinding rumah dan mengunakan kuasa letrik,Mendailkan talipon ni main tekan2 tak lagi dipusing macam talipon yg lama,Bunyinya juga sedap masa tekan nombor yang dikehendaki,tik tik tik bunyi nya macam cerita james bond,Talipon yang pakai pusing bunyi nya greeeee,greeee,greeeee bila didail macam dalam cerita Allah yarham P.Ramlee,Talipon ni lah fisrt yg digunakan dirumah aku,maklumlah kampung aku terletak dipendalaman,tak memungkinkan mengunakan talipon seawal2 masa.

Selepas itu bermula lah talipon bimbit yang biasa sehingga talipon itu sendiri berevolusi sehingga jadi talipon yang canggih2 sehingga sekarang.Aku juga memiliki talipon untuk mengikut peredaran masa dan untuk kemudahan juga. Aku bermula dengan talipon pertama aku yg aku tak tau apa model nya,yang aku tau nama nya NOKIA..

Talipon pertama aku...

Nokia,model nya tak tau.Harga tak ingat
2)
Nokia jugok ni.Harga RM250
3)
Nokia xpress muzik,Harga RM 600
4)
Tablet lenovo.Harga RM 600
5)
Tablet Samsung.Harga RM 560
6)
Samsung,tah ke hape nama modelnya.Harga RM68.
7)
Samsung jgk ni,harga RM 299
8)
 Samsung GT hape tak tau,Harga RM 150
9)
Samsung GT jgk ni.Harga RM 150
10)
Nokia Lumia 800,harga dlm RM 700

Semua talipon aku masih aku simpan kecuali tablet lenovo,tablet tu dah hancur kerana terjatuh dicameron highland dan dilanggar oleh kereta,Lima dari talipon aku masih boleh digunakan,Simpan buat kenang2an..huhuhu...

Isnin, 2 Mei 2016

Chengal besar

Aku tak ada dlm gambar ni,sbb yg snap pic ni ialah aku..hahaha

Pada 30-4-2016 dan 1-5-2016 aku sekali lagi kecengal besar dungun terengganu  mengikut kembara club motor  kampung aku.Aku kechengal besar untuk repeat sahaja kerana aku dah pun sampai kechengal besar dua kali iaitu pada tahun 2010 dan 2011,baca sini.. http://alamiindah.blogspot.my/2011/06/cengal-besar.html Pada jarak lima tahun itu aku dah pergi kekawasan tersebut sebanyak tiga kali tetapi aku hanya tak pergi kepokok chengal besar,aku hanya santai2 bermain moto dan memancing sahaja disungai Loh.Kali ini aku hanya ingin menilai sejauh mana chengal besar dikunjungi.Apa yang aku dapati pokok Chengal besar langsung tak dikunjungi sekurang2nya pada tahun 2016.Walau bagaimana pun pada hari aku sampai dikem sungai loh iaitu tempat terakhir untuk berkhemah sebelum mendaki kepokok chengal besar yang sejauh 3km,aku telah diberitahu oleh dua orang yg baru sahaja turun dari chengal besar,mungkin mereka dari jabatan hutan atau pun orang kampung disekitar telah diupah oleh jabatan hutan untuk menanda laluan kepokok chengal besar.Dua orang individu ini lah sahaja yg pergi kechengal besar sekurang2nya pada tahun 2016 dan termasuk aku dan kawan2 yg seramai 24 orang yang sampai kechengal besar.Tarikh aku pergi pada 1-5-2016 dan dua individu tadi pada 30-4-2016.Dakwaan aku itu berdasarkan laluan yg langsung tak rempuh oleh sesuatu,semak samun,pokok tumbang,laluan yang terputus teruk dan sebagainya.Yang ada hanya bekas rintisan yg ditinggalkan oleh dua individu yang aku jumpa semasa diperjalanan datang.Boleh dikatakan pokok chengal besar dah pun ditinggalkan terus,mungkin orang dah tak minat untuk tenguk pokok chengal yang terbesar ini,mungkin juga pokok chengal ini tak ada nilai untuk ditenguk dan dikagumi.Mungkin juga menyediaan laluan yang sukar,yang tak ada sokongan dari pihak yg terbabit khusus nya kerajaan sendiri, menyebabkan kurang nya pengunjung (tak ada langsung)Sokongan yang ada hanya lah jambatan gantung yang dibina dan telah pun rosak,sesuatu yang hairan kapada aku ialah mengapa dibina jambatan gantung tetapi tak ada pengunjung yang datang dan lebih hairan lagi jambatan itu sendiri tak dibaik pulih setelah dibina,ada kah pembinaan jambatan gantung ini hanya lah untuk mengisi ruang sahaja iaitu untuk memenuhi tempat yang kosong.(ahli politik pandai cari duit)Aku harap mereka yang terbabit buat sesuatu untuk memudahkan pengunjung datang,itu pun kalau chengal besar masih lagi dalam kalendar kementerian perlancungan untuk dikunjungi,kalau sudah tak dihargai lagi seeloknya pokok chengal ini ditebang sahaja kerana boleh juga memberi hasil kapada kerajaan dan rakyat negeri terengganu,Sekian

Gambar2 kat bawah ni


mcm jambatan maut

jambatan dilihat dari jauh

penanda jalan yg dah lusuh

Tempat yg paling baik,ada laluan tapi laluan gajah