Ahad, 14 Julai 2013

Polisi insuran

"screeeeeeeet degangggggg"..Aku melanggar sebuah lori yang tiba2 melintas dihadapan aku dan kereta aku telah mengalami kerosakan yang teruk,Dari situ bermula sesuatu yang aku tak pernah alami..

Aku tersengeh2 keluar dari kereta sambil melihat kerosakan yang terjadi,Mmg teruk.Hancur semua dibahagian hadapan kereta aku termasuk dengan enjin nya.Perkataan pertama yang aku dengar ialah provokasi dari pemandu lori yang mengatakan aku memandu laju,sebelum dia meneruskan marahnya kapada aku dengan lebih lanjut lagi, aku mula menengking nya dan pemandu itu diam,ibarat kata klu orang dan angin dengan kita,kita mesti menaikkan lagi suhu kemarahan kita kapada tahap gaban..Biar bertumbuk hancur tangan,kalau bertetak, terburai perut...huhuhuhu.....


Setelah reda dengan segala kemarahan,aku mula ditanya kamana kah kereta aku hendak dibawa dan insuran apakah yang aku pakai,Aku pun naik  hairan dari mana kah ejen2 insuran ni dapat tau dengan begitu cepat tentang kemalangan yang aku  telah alami. Ejen2 insuran mempunyai daya hidu yg sangat tinggi kerana tak samapi 15 minit aku kemalangan, ejen2 ni dah pun berkeliaran..Setelah ditentukan kamana kereta hendak dibawa, perkhidmatan towing datang menarik kereta kebengkel.



Langkah pertama yang aku kena buat ialah repot polis kalau nak claim insuran.(Sebenarnya ada dua cara untuk baiki kereta apabila kemalangan terjadi,yang pertama baiki sendiri dan yang kedua claim insuran.Untuk claim insuran  kita perlu mengikut langkah2 yang ditetapkan)  Bab kebalai polis aku menjadi lemah untuk step yang seterusnya,Rupa nya dibalai polis tak menjadi sesuatu yg payah,tak seperti yg kita fikirkan, kerana semua repot akan dibuat oleh kerani yang bertugas cuma kita perlu bercerita sahaja mengikut apa yang berlaku.Setelah selesai kita mesti mengambil copy repot dengan bayaran yang tertentu,.Copy repot sangat penting dalam urusan untuk claaim insuran.
 
Langkah yang seterusnya ialah kepejabat bengkel tempat kereta aku dibawa berserta dengan segala dokumen yang sepatutnya seperti copy repot,geran kereta,cover note dan entah hapa2 lagi,Urusan disini hanya berkisar kapada mengisi borang dan bercakap sikit2 tentang kemalangan yang terjadi,setelah semua beres kita perlu menanda tangan  menyatakan persetujuan kapada semua urusan yang dijalankan.Setelah diberi penerangan yang aku sendiri tak tau dan janji kereta akan disiapkan  selama sebulan setengah, aku pun balik meninggalkan seribu kemarahan kapada yang menyabitkan aku dgn kemalangan jalan raya....

 Proton service dibukit kecik

Setelah sebulan setengah yang dijanjikan, aku kebengkel tempat kereta aku direhatkan,Aku telah diberi tahu  kereta aku telah diambik oleh proton service,Sebab2 terjadi  demikian aku pun tak tau, sebab aku malas nak tanya.Aku bergegas ke-syarikat tu dibukit kecik kuala terengganu untuk mengambil kereta aku yang pihak bengkel sudah berjanji untuk disiapkan dlm tempuh tersebut..
Setelah 45 hari pihak proton tutup dgn plastik je,hampeh..

Apa yang aku dapati kereta aku belum disentuh lagi jauh sekali untuk siap,Memang aku dah terbakar dengan service dari pembuat kereta proton saga yang sangat dikagumi oleh bekas perdana memteri Mahathir Mohammad walau pun dia sendiri tak guna kereta proton dlm urusan nya,hampeeeeeh


Kalau aku nak marah sampai tahap didih sekali pun memang tak beri guna jgk,Cuma yang termampu oleh aku ialah angkat je kaki terus balik rumah,huhuhu
,selama2nya  pusat service kereta proton saga akan ditahap yang sangat menyakitkan hati,sekian...




SEBENARNYA AKU TAK FAHAM LANGSUNG TENTANG BAB YANG AKU TULIS NI,AK TAK FAHAM LANGSUNG BAB2 MACAM NI,KELEMAHAN BANYAK SANGAT SEBAB AKU TAK TAHU,HUHUHU....

Selasa, 9 Julai 2013

Lebuh raya Kuala Berang-Gua Musang.

 Dari signboard ini kesempadan kelantan/terengganu ialah 65km

Lebuh raya kuala berang-Gua Musang-Simpang pulai merupakan lebuhraya yang dah berpuluh tahun dirancang dan dibina,sehingga tahun 2013 lebuh raya ini belum lagi siap sepenuhnya.Sebab2 kelewatan pembinaan nya mungkin sebab2 politik atau pun sebab2 yang pihak berkuasa sahaja yang mengetahuinya.
 Jalan yang sangat baik tapi ditempat2 tertentu jalan nya rosak serta dibaiki akibat dari hakisan

Aku tinggalkan sangkaan aku sebab2 lambat siap lebuh raya ini yang mungkin kerana sebab2 yang tertentu......

Aku disuatu masa yang terluang mengambil masa makan angin diatas lebuh raya yang seperti separuh masak itu,Sebenarnya lebuh raya ini aku dah gunakan sebelum terbinanya lebuh raya,aku kesini kerana memancing disungai terengganu mati.Lebuh raya kuala berang-Gua Musang yang boleh dikatakan siap hampir 100% ialah bermula dari pengkalan gawi tasik kenyir sehingga kesempadan terengganu/kelantan.Bermula dari pengkalan gawi hingga sempadan kelantan jauh nya lebuh raya ini ialah dalam sekitar 65km.
(Jambatan menon,(nama diberi oleh penduduk tempatan)Sebuah jambatan yang dibina dan siap sebelum empangan kenyir siap iaitu sebelum tahun 1985.Keistimewaan jambatan ini ialah bentuk nya yang melengkung kerana kesesuian jalan yang akan dibina,mempunyai tiga batang tiang dan tiang berbentuk bulat,Panjang jambatan ini dalam sekitar 100 meter)


Bermula dari pengkalan gawi kesempadan kelantan/terengganu mengambil masa lebih kurang sejam.Lebuh raya ini belum diwartakan sehingga bulan julai 2013 dan mungkin akan diwartakan apabila semua kerja2 pembinaan lebuh raya ini selesai sehingga kesimpang chiku kelantan siap.Sejauh 65km perjalanan dilebuh raya ini tak mempunyai sebuah kampung akan dijumpai,walau macam mana pun beberapa buah kedai sementara telah dibuka oleh penduduk tempatan disepanjang lebuh raya untuk kemudahan.Seluruh lebuh raya ini tak mempunyai line talipon tetapi kerja2 pembinaan pemancar talipon sedang giat dilakukan,Dijangkakan pada bulan ogos 2013 semua kerja akan selesai dan masalah ketidaan line talipon akan selesai..
 Pemandangan Tasik Kenyir ditepi lebuh raya
Air terjun ini terletak 10km dari pengkalan Gawi Tasik Kenyir


Sepanjang perjalanan seluruh lebuh raya antara pengkalan gawi kesempadan kelantan terengganu merupakan hutan simpan,Disepanjang jalan nya mempunyai satu air terjun yang boleh dikatakan agak besar dan beberapa air terjun kecil.Kebanyakan dari lebuhraya melalui tepi tasik kenyir sehingga kesempadan kelantan dan dah tentu kawasan yang dilalui mempunyai pemandangan yang sangat indah.Sepanjang lebuh raya ini mempunyai banyak jambatan yang panjang dan jambatan yang pendek,Jambatan yang paling popular ialah jambatan menon dan jambatan sungai belimbing,Jambatan menon popular nya kerana bentuk nya yang melengkung dan siap sebelum empangan kenyir mula beroperasi,Panjang jambatan menon lebih kurang 100meter dan panjang jambatan sungai belimbing ialah 150 meter
 Santuari Gajah sungai ketiar

Projek besar yang ada melalui lebuhraya ini ialah empangan kenyir ke-2 yang sedang giat dijalankan,Projek ini telah dimulakan pada tahun 2010 yang lalu dan dalam pertengahan siapnya,Selain projek empangan kenyir ke-2 santuari gajah sedang giat dibina untuk mengantikan santuari yang sedia ada disungai ketiar
 (Diatas jambatan sungai belimbing)

Melalui lebuhraya ini merupakan sesuatu yang mengasyikan kerana sunyinya dan mempunyai pemandangan yang indah,Melalui lebuh raya ini perlu berhati2 kerana jalan ini sangat jarang kederaan yang mengunakan laluan ini,Perjalanan sepatutnya mengunakan kederaan yang lebih dari satu kerana dibimbangi kerosakan akan terjadi sedangkan perkampungan yang paling dekat berpuluh kilometer jauh nya.Kapada yang belum mengunakan laluan ini sepatutnya boleh mencuba kerana perjalanan yang diambil akan memberi kepuasan yang tersendiri,mungkin kalau bernasib baik dapat melihat kawanan gajah yang melintasi lebuh raya ini,sekian...
Jambatan sungai belimbing
Jalan yang lengang mungkin kerana belum diwartakan.(Perlu juga berhati2 mungkin ada kejadian seperti rompakan dan sebagainya)


Disempadan kelantan terengganu

Jumaat, 21 Jun 2013

Bot penambang Seberang Takir


Disatu kesempatan aku kepasar payang,kuala terengganu untuk saja2 berjalan,Aku dekati sebuah jeti bot penambang dan berkenalan dengan seorang yang mempekenalkan diri sebagai abang Mat.Dalam sembang2 dan bercakap2,aku dimaklumkan bahawa dia nak menyemberang dengan bot keseberang takir.Aku buat2 gatal untuk mencuba menaiki bot yang ingin beliau naiki..Abang mat telah bercerita kapada aku yang pengangkutan mengunakan bot telah lama iaitu sebelum terbina nya jambatan duyung,Sebelum jambatan duyung dibina pengangkutan bot sangat popular untuk membawa penumpang dari seberang takir dan kawasan yang berdekatan kekuala terengganu,Setelah terbina nya jambatan Duyung pengangkutan bot telah jadi kurang popular kerana ramai penduduk mengunakan jambatan,walau macam mana pun penganguktan jenis ini masih mendapat tempat kerana jarak mengunakan jambatan untuk kekuala terengganu memakan masa sedangkan kalau mengunakan bot masa dapat dikurangkan..
Abang Mat dengan gaya machonya telah mengajak aku menaiki bot yang entah kali keberapa berulang alik kebandar kuala terengganu.Terasa jugak sedap menaiki bot yang aku memang tak pernah keseberang takir mengunakan bot..


Aku mengunci kereta dan mengambil segala peralatan yang diperlukan untuk mencuba kelainan yang aku tak pernah rasa,Namun begitu aku terasa koman pula kerana pelayaran mengunakan bot penambang terasa macam tak cukup sifat,dekat plk tu,dalam 1km lebih sahaja...Dari sungutan aku itu lah abang mat telah mempelawa aku belayar ke pulau redang disuatu masa yang akan ditetapkan.
Sampai dijeti seberang takir aku dan abang mat mempunyai haluan masing2,Aku nak balik kekuala terengganu dan dia pula nak ke-Airport Sultan Mahmud.Abang mat telah bagi nombor handphone nya kapada aku dan aku menurun kan nombor handphone nya kedalam blog aku,kerana pada pandangan aku beliau mempunyai kemudahan dipulau redang bedasarkan atas ajakan nya tadi.No phone nya ialah,01119464583...Aku rasa Abang mat memerlukan publisiti untuk ini..huhuhu..
Setelah aku makan dan minum dikedai jeti seberang takir aku telah dipanggil oleh seseorang yang aku tak kenal siapa,mungkin jugak tuan bot atau sesiapa yang perihatin,Setelah sampai diseberang aku membayar tambang bot tetapi pakcik bot telah berkata semua tambang dah dibayar.Aku terkejut jugak,bila aku tanya siapa kah yang bayar,pakcik bot kata dah bayar,Aku diam je,tak boleh kata apa2,Pada fikiran aku ini semua angkara abang mat tadi,Aku pun terasa orang kat jeti bagi perhatian kat aku dan dimasa yang sama mungkin aku je yang perasan.Dengan langsainya semua tambang bot yang aku tak tau siapa yang bayar aku yakin abang mat orang segan kat dia atau abang mat yang bayar tambang bot,aku pikir abang mat dah cerita kat kawan2 dia dijeti, yang aku orang darat dan tak pernah naik bot penambang,sekian cerita aku,huhuhu....


Bukit Puteri

Sebenarnya aku tak tau ada bukit yg dinamakan sebagai bukit puteri kat town kuala terengganu ini,Aku ketahui setelah aku  kepasar payang dan ternampak tangga bergerak dan aku naik keatasnya dan dari situ lah aku ketahui tentang bukit puteri,Sebenarnya bukit puteri  memang aku pernah dengar tapi aku tak ketahui dengan jelas tempatnya sama ada dimana2 dalam negeri terengganu ni...

Seperti ramai yang sedia maklum bukit puteri terletak dibandar kuala terengganu iaitu berhampiran dengan pasar payang yang mashyur itu,dan yang lebih tepat di-balakang pejabat  pos besar kuala terengganu..Bukit puteri seolah2 dikepung oleh pembangunan bandar raya kuala terengganu,,Pasar payang,bangunan pejabat pos besar,Istana Maziah,bangunan warisan adalah bangunan2 yang mengempung kedudukan bukit puteri,Bukit puteri masih lagi tersergam dalam keadaan lamanya cuma ianya dibina untuk kemudahan pengunjung yang datang untuk menikmati bandar kuala terengganu dari sudut yang agak berlainan sedikit.
Bukit puteri terletak menghadap ke-muara sungai terengganu,Pada abad ke-18 yang lalu bukit puteri telah dijadikan sebagai tempat yang stategik untuk mengesan musuh terutama yang datang dari laut.Dikatakan Bukit puteri mempunyai ketinggian 200m tapi bagi aku bukit puteri tak sampai pun 200 meter tingginya,Kalau tak percaya pergi lah ukur sendiri dengan tali tape,hahahaha. 200 x 3.3=660kaki,tak lojik kan..Tapi oleh kerana ada yang kata 200 meter terima je lah Luas bukit puteri mungkin dalam sekitar 1.5 ekar sahaja.
Selain dari tempat pertahanan untuk negeri terengganu pada abad yang ke-18 dan 19 yang lalu, bukit puteri aku dapati sebagai kawasan tanah perkuburan kerana disatu sudut dari bukit puteri ada mempunyai beberapa buah kubur lama yang tertanam jasad pendakwah2 islam pada masa yang lalu yang menyebar ugama islam kenusantara..
 Mariam ini dinamakan sebagai meriam beranak kerana kedudukan nya,Yang besar dinamakan sebagai ibu meriam dan yang kecik tentu lah anak mariam..

Tinggalan2 sejarah yang didapati didapati disini ialah beberapa pucuk mariam,Genta,Singgahsana,Rumah Api,Kubu pertahanan.

Bukit Puteri telah dibina dan dibaikpulih oleh pihak kerajaan sebagai tempat untuk menghayati sejarah dan sangat sesuai untuk dilawati,Banyak kemudahan yang disediakan,Sebenarnya bukit puteri memang tak ada apa2 yang istimewa kalau dilihat hanya dari bawah.Apabila mengunjungi nya, didapati tempat ini boleh dibanggakan....sekian

Singgahsana
Mariam kecik
Kubu
Rumah Api,Tinggi 30 kaki..
Laluannya
Pondok genta ialah tempat genta digayut
Genta,mempunyai fungsinya dan digunakan dimasa2 kritikal, Dikatakan berat genta ini ialah 175kg dan dibuat dengan tembaga.

Rabu, 19 Jun 2013

penyajak orang ulu kemalangan...


Penyajak terkenal terengganu telah terbabit dalam kemalangan jalan raya pada pukul 12.00 tengah hari tadi 20hb.jun 2013.Beliau lebih dikenali dengan panggilan berahim org ulu kerana sajak2 yang dibacanya semua nya mengunakan lorat  ulu terengganu yang pekat..

Dikatakan kemalangan terjadi akibat dari sebuah kereta terbabas dan langsung melanggar kereta yang dinaiki oleh penyajak tersebut,Tempat berlaku kejadian ialah dibatu 23 jalan kuala berang-kuala terengganu berhampiran dengan hospital hulu terengganu..