Ahad, 18 September 2011

barang mahal


Sejak akhir2 ini kita sering mendengar tentang harga barang mahal,segala benda mahal temasuk barang harian seperti ikan dan sayur,Aku tak hirau sangat harga barang ni sebab aku malas nak fikir benda2 yang remeh ni,Aku dapati kebanyakan orang terlalu sibuk dengan harga barang sehinggakan dalam akhbar dan internet, jadi aku turun padang pada hari ini 19hb 9 2011 untuk mengetahui harga sebenar barang2 harian.Setelah membeli dan bertanya harga barang2 ni semua,, tahu lah aku tentang harganya.Tapi barang harian ni cuma yg sangat biasa kat kampung2...Dan ini sahaja yang terdapat dalam van yang aku beli tadi......
 Ayam Rm9 1kg
 Ikan kembung Rm18 1kg
 Udang Rm18 1kg
 Ikan selayang Rm10 1kg
 Timun Rm2.50 1kg
 Sawi Rm4 1kg
 Tomato Rm4 1kg
 Labu sebiji Rm1.50
Aku tak tau harga barang yang aku senarai kan ni standard ke tak,,menepati standard antarabangsa  ke tak,tapi itu lah realiti nya,  Aku rasa kan harga tu biasa je,tak ada apa yang nak dihebuhkan.Semua barang harian yang aku senaraikan ni adalah standard kampung yang menjadi makanan harian kami orang2 kampung yang serba tak ada,Kalau lah ikan merah tak tau lah pulak berapa harganya,Kalau kat bandar orang tak makan barang2 yang aku senaraikan tu,mereka makan Mcd yang penuh contraversi tu,KFC dan tah hapa2 lagi yang aku sendiri tak pernah melihat dan tahu.Dikatakan barang harian yang aku senaraikan kat atas tu,barang primitif kapada orang bandar..


Untuk mengurangkan bebanan yang timbul kesan dari harga barang yang dikatakan mahal tu sepatutnya kita mencari altanatif yang lain salah satu darinya tanam sayur sendiri,kalau tak ada tanah,tanam saja dalam pasu,tapi usaha ini leceh sangat,lebih baik riba tangan je,tu yang paling mudah,hehehehe....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan