Selasa, 8 Mei 2012

Sakit..

Sakit ialah sesuatu rasa yang tidak selesa keatas tubuh manusia atau haiwan,Tubuh akan memberi reaksi yang menunjukan sakit,Reaksi sakit ada macam2 cara,ada yang mengeletar,bertempik,meraung dan sebagainya..Walau macam mana pun maksud sakit sangat payah untuk diterjemah dengan penulisan,kerana sakit merupakan sesuatu yang sangat komplek,
(Sakit sendiri boleh dibahagikan kapada dua jenis sakit iaitu sakit rohani dan sakit jasmani,Sakit jasmani boleh pula dibahagikan kepada dua jenis sakit,sakit yang pertama sakit dalaman dan sakit luaran,Nama2 sakit dalaman seperti sakit barah,sakit otak,sakit buah pinggang,sakit ginjal dan sebagainya iaitu sakit yang melibatkan dalaman tubuh.Sakit luaran pula seperti luka iaitu sakit yang terjadi diluar tubuh..Sakit rohani mungkin juga boleh dibahagikan kapada beberapa jenis,iaitu sakit akibat dari ganguan makhluk halus(bagi aku bukan makhluk halus tetapi makhluk ghaib) seperti Jin dan Syaitan,Sakit2 melibatkan ganguan makhluk halus  seperti sakit kena sampok...Satu lagi jenis sakit yang melibatkan kerohanian ialah sakit yang didatangkan oleh nafsu seperti sombong riak dan sebagainya..)



Untuk merasa sakit dan menghayati maksud sakit sangat lah mudah,Dengan hanya memberi sikit tekanan ketubuh manusia seperti menekan dengan kuat pada tubuh maka sakit akan dapat dirasai,Contoh2 mudah untuk memberi rasa sakit keatas tubuh ialah dengan menghiris,tumbuk, tampar dan sebagainya...Namun sakit bukan sekadar itu sahaja..


Sakit yang dialami oleh manusia melibatkan sakit yang dialami dibahagian dalaman tubuh dan bahagian luaran nya,Sakit luaran biasanya kurang membahaya kerana senang diubati dan dikesan,tapi sakit dalaman tubuh boleh dikatakan merbahaya kerana payah untuk dikesan dan payah pula untuk diubati.Sakit merupakan satu misteri yang payah untuk diungkap dengan kata2,macam mana rasa sakit,apa itu sakit dan sebagainya.Terfikir juga mengapa rasa sakit, apakah itu sakit dan macam mana boleh terasa sakit..


Biologi atau ilmu hayat yang berkaitan dengan manusia tentulah lah perkataan seperti otak dan saraf tunjang memang tak asing,tentang macam mana otak mentafsirkan segala benda yang dihantar kapada nya dan otak akan menterjemahkan segala benda yang dihantar kapada nya sama ada rasa sakit, rasa sedap,susah, gelisah dan sebagainya....Dan salah satu yang diterjemah oleh otak ialah rasa sakit....

(AKU TELAH MELILAU KE-GOOGLE UNTUK MENCARI MAKSUD SAKIT YANG SEBENAR2NYA TAPI AKU TAK JUMPA,MUNGKIN SESUATU YANG AKU NAK TAHU TENTANG SAKIT DIGOOGLE TAK ADA,SEBENARNYA PENDAPAT AKU TENTANG SAKIT YANG AKU KETENGAHKAN TIDAK AKU AMBIK KAT MANA2... CUMA AKU FIKIR SENDIRI SETELAH AKU KEHOSPITAL DAN MELIHAT SEGALA JENIS SAKIT ADA DISITU.AKU JUGA CUBA MENGHAYATI PENDERITAAN PESAKIT DIKACAMATA AKU YANG TAK SAKIT.MACAM MANA RASANYA PESAKIT YANG LANGSUNG TAK SEDARKAN DIRI,KEMANA KAH JIWANYA DAN TERSANGAT HAIRAN LAH AKU TENTANG RASA YANG DIALAMI.SIAPAKAH YANG MERASA SAKIT SEDANGKAN PESAKIT TIDAK SEDARKAN DIRI DAN BANYAK LAGI YANG AKU INGIN TAHU TENTANG RASA YANG DIALAMI SEHINGGA TAK TERCAPAI UNTUK DIFIKIR.).Sekian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan