Isnin, 16 Julai 2012

sungai lembing





 Sungai lembing,Pahang.Nama besar pada suatu ketika yang lalu,Lombong bijih yang terdalam didunia pada ketika itu.

Baru2 ini aku sempat pergi kepekan ini,Apa yang aku ingin sangat untuk lihat pekan ini ialah bandarnya,Bandar nya dikatakan tidak pernah berubah sejak ia dibina beberapa dekad yang lalu

.Dua puluh tahun yang lalu aku pernah kesini kerana melawat saudara mara aku yang tinggal dipekan yang dikatakan sangat popular pada dekad2 yang lalu.

Pekan sungai lembing terletak lebih kurang 35km dari bandar kuantan ia-itu bandar pusat pertadbiran negeri Pahang darul makmur

 Ditengah2 pekan nya,Pokok ara yang menjadi teduhan kapada pekan ini masih lagi wujud dan salah satu aku kepekan ini ialah untuk melihat pokok ara ini..

Kat bahagian ini aku rasa tiada perubahan langsung seperti kedatangan aku 20 thn yg lalu..

 Dikatakan pekan ini dibiarkan tanpa kemajuan hanyalah ingin mengekalkan  mood lamanya dan dikatakan dapat menarik pelancung datang.

Muzium sungai lembing menempatkan semua sejarah sungai lembing sejak ia dibina...

Bangunan pertadbiran yang telah beberapa kali dibaiki tapi masih dalam mood lamanya..
Dipekan sungai lembing banyak rumah tumpangan yang dibina untuk menampung pelancung yang datang dihujung2 minggu.,.



Jambatan gantung ni menimbulkan banyak kenangan kapada aku.Jambatan ini akan jadi terhoyong hayang bila kita berjalan atau pun menunggang motosikal diatas nya,Tinggi jambatan ini dalam 20-30kaki dari aras air sungai lembing..

Masjid nya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan