Khamis, 23 Mei 2013

kebuk

 Kebuk,sejenis peralatan lama untuk membuat makanan iaitu laksa.Kebuk dibuat dari tembaga seratus peratus.Kebuk sangat popular untuk membuat laksa pada tahun 50an hingga tahun 80an.Sejak itu kebuk telah menjadi salah satu barangan lama yang tak dikenali oleh genarasi sekarang...
Dikatakan pada tahun2 sebelum merdeka untuk negeri semenanjung malaysia khas nya dipantai timur membuat laksa mengunakan kebuk sangat popular kerana diwaktu itu teknoloji kurang berkembang.

Membuat laksa mengunakan kebuk lebih merupakan satu pesta kapada penduduk kampung yang memerlukan kapada penyertaan ramai.Biasanya pesta membuat laksa akan dilakukan ketika petani  sudah selesai menuai padi.Untuk meraikan hasil usaha dalam penanaman padi petani akan mengadakan pesta ini untuk melepaskan penat lelah..

Laksa dibuat mengunakan tepung beras.Diwaktu itu untuk membuat tepung beras biasanya petani akan menumbuk mengunakan lesung kayu sahaja, atas sebab2 itu lah penyertaan ramai sangat2 diperlukan.

Tempat mengadakan pesta ini biasanya akan dilakukan ditepi2 sungai atau tempat2 yang menjadi  tumpuan ramai....Sekian

7 ulasan:

  1. Assalamualaikum...sebagai seorang pelajar seni , saya sedikit sebanyak berminat untuk mengkaji berkenaan kebuk ini.. kerana saya merasakan tidak ramai yang mengetahui tentang kebuk ini yang merupakan rahsia pembuatan laksa sejak zaman berzaman.. oleh itu saya berminat untuk membuat kajian lebih mendalam mengenai kebuk laksa ini.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum...sebagai seorang pelajar seni , saya sedikit sebanyak berminat untuk mengkaji berkenaan kebuk ini.. kerana saya merasakan tidak ramai yang mengetahui tentang kebuk ini yang merupakan rahsia pembuatan laksa sejak zaman berzaman.. oleh itu saya berminat untuk membuat kajian lebih mendalam mengenai kebuk laksa ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kebuk masih ada lg ditempat sy,pada sesetengah keadaan pembuatan laksa guna kebuk masih ada terutama pada perayaan kebudayaan..tq...cik @maieza rahayu

      Padam
  3. terima kasih juga kepada encik kerana sudi membalas ulasan saya.. boleh saya mengetahui dengan lebih lanjut mengenai kebuk tembaga ini? saya semakin berminat untuk membuat kajian mengenai kebuk tembaga ini kerana encik ada berkatakan yang kebuk tembaga ini merupakan barang lama dan tidak dikenali oleh generasi sekarang.. saya berharap agar encik akan terus meluangkan masa untuk berkongsi lebih lanjut mengenai kebuk ini untuk membantu saya membuat kajian lebih lanjut.. saya juga bangsa melayu dan saya sedang belajar dalam bidang pengurusan seni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa yg cik maieza nk tau,cara buat laksa guna kebuk ni ke?..pada pandangan saya generasi yg berumur 30 kebawah mmg tak tau langsung ttg kebuk ni,sy sendiri dah lama tak tenguk org buat laksa guna kebuk.kebuk dlm gmbr tu mmg ada dikampung sy tp dah xguna,tuan punyanya simpan untuk kenangan...tq

      Padam
  4. di mana nak dapatkn alat ini yer? saya nak beli yang baru

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu sy tak tau,saudara bleh bertanya kpd penjual periuk belanga,mungkin ada info yg bleh diberikan.

      Padam