Rabu, 6 Mei 2020

Catatan rohingya

Catatan tentang kaum rohingya dan sejarah asal usulnya berikutan dgn permintaan yg sangat luar biasa kpd kerajaan malaysia oleh kaum rohingya..Permintaan nya ialah meminta kerakyatan kpd semua pelarian rohingya yg berada dimalaysia.Selain itu,kaum rohingya meminta semua kemudahan yg diberi kpd warganegara malaysia diberi jgk kpd kaum rohingya.Sejak permintaan tak lojik nya kpd kerajaan malaysia telah menimbulkan kemarahan kpd penduduk tempatan.

Harap kerajaan malaysia halau semua kaum rohingya dari bumi malaysia.

1) SIAPAKAH ROHINGYA?

Sebagai pengganti sambungan kisah hantu kem mentakab; saya storykan sikit siapakah Rohingya sebab ada isu menuntut hak sama rata. Ramai yang silap faham tentang Rohingya dan menghentam Myanmar.

Kita kena belajar dari sejarah. Dari aspek sejarah, Bangsa Rohingya adalah satu bangsa yang sangat kuat di selatan Bangladesh atau di hujung Bangladesh. Macam zaman puak Kublai Khan, Moghul cam tu. Oleh kerana mereka kuat, maka bangsa Rohingya menjadi satu bangsa yang sangat zalim, suka membunuh, menindas kaum bangladesh. Sampai pada satu tahap, kaum utama Bangladesh bangkit menentang dan berlaku peperangan hebat sehingga kaum rohingya terpaksa berundur dan memasuki kawasan utara myanmar. Dia macam pertempuran Jabida Massacre di Filipina antara puak Moro dengan kristian. Di Bangladesh terjadi peristiwa Barabkunda. Boleh baca pertempuran Saidpur atau the battle of Saidpur yang mana kaum Rohingya diserang dan dihalau sehinga Bangladesh tidakj mahu mengakui Rohingya adalah rakyat mereka kerana kezaliman rohingya sendiri.

Akhirnya mereka menduduki di kawasan utara Myanmar sambil melancarkan serangan ke Bangladesh. Maka terbentuklah penempatan segenting Sitakund dan Bahannagar. Mereka tewas dalam beberapa pertempuran seperti Sehingga mereka dihalua keluar terus dari Bangladesh. Semasa menduduki kawasan utara Myanmar, kaum rohingya ini mengganas terhadap puak-puak kawasan utara Myanmar dan bertindak membunuh mereka. Mereka sangat zalim. Maka berlaku perang antara Myanmar dan Rohingya. Sehingga akhirnya Rohingya tewas dan tak tahu nak lari ke mana? Ke utara iaitu negara asal mereka iaitu Bangladesh, mereka sudah tidak diterima langsung. Di Myanmar pula, kerajaan Myanmar memang tak mahu mereka dan dianggap sebagai penceroboh.

Jadi kita nak baik-baik dengan Rohingya ni, fikirlah masak-masak. Sejarah menunjukkan mereka ini tidak pandai berterima kasih. Tengoklah, dalam keadaan kita kelam kibut berlawan dengan Covid 19, mereka boleh ambil kesempatan mendarat di Langkawi. Ni katanya banyak lagi bot nak sampai.

jadi renung2lah. Nak kesian mesti kena pada tempatnya. bak kata Hang Nadim "sejarah kerap sangat berulang"

Semasa EMCO COVID 19, kIta terkejut dgn jumlah pendatang yg sangat ramai dan tak terkawal. Contoh  insiden penemuan pendatang di jln masjid india sampai 12000 org, Pasar borong selayang dan KL dll tidak bisa menyedarkan kita?

Adakah peristiwa 1945 yg mana British tidak mampu mengawal pendatang yg mereka bawa masuk sebagai buruh dan lebih ramai dari rakyat dan maka itu operasi penghantaran balik gagal dan akhirnya kita di paksa menerima mereka sebagai rakyat, tidak mampu lagi menyedarkan kita?
Kredit:
PANGLIMA II BRIGED,BRIG JEN DATO' DR MOHD RADZI BIN HJ ABDUL HAMID

========================================================================

2)ETNIK ROHINGYA BANGSA TERMALAS DIDUNIA DAN TIDAK TAHU BERSYUKUR

Mohamad Shafiq Abdul Halim | 23hb April 2020
fb @ astri-vorra riddle

Pulau Pelarian Bhasan Char atau Char Piya  adalah sebuah pulau di Hatiya Upazila , Bangladesh yang disediakan khusus untuk penempatan semula pelarian Rohingya. Pulau ini berada di kordinat 22.3769 ° N 91.3961 ° E  60 km dari pantai di  Teluk Bengal.

Pemimpin Rohingya menentang keras usaha kerajaan Bangladesh menyediakan pulau ini dengan alasan pulau ini dilanda banjir setahun sekali pada Jun hingga September kerana monsun serta kesukaran menjalani kehidupan seperti kebiasaan di mana mereka perlu bertani, menternak dan mencari hasil laut bagi tujuan tersebut. Perkara ini disuarakan oleh pemimpin Rohingya kepada kumpulan hak asasi manusia. Mereka inginkan negara ketiga yang telahpun maju menerima mereka sebagai rakyat dimana semua kemudahan tersedia tanpa mereka perlu berusaha.

Oleh yang demikian kerajaan Bangladesh terpaksa membelanjakan 309.5 juta Bangladesh Taka bersamaan RM 15.80 juta pada peringkat awal untuk menambak pulau tersebut dari 9 kaki (2,7 m) menjadi 19 kaki (5,8 m). Perbelanjaan ini ditambah bagi membina perumahan empat kaki di atas tanah, stesen perlindungan, infrastruktur penyaluran air, jalan dan komplek-komplek lain bagi tujuan pekerjaan dan sebagainya.

Projek ini dipanggil Proyek Ashrayan (Ashrayan-3) dicirikan oleh Badan Pelarian PBB sebagai "mencabar secara logistik" dan melalui pelbagai kajian bagi memastikan jaminan keselamatan dan keselesaan etnik rohingya. Projek ini bermula pada 26 Januari 2017, sehingga  bulan ogos 2019 kerajaan Bangladesh berjaya membina hampir 100 ribu penempatan baru bagi etnik rohingya.

Pada Januari 2020, pulau ini siap sepenuhnya untuk diduduki namun tetap ditentang oleh pemimpin Rohingya dengan membangkitkan isu baharu dimana kerajaan Bangladesh mahupun dunia tidak dapat memberi jaminan bahawa pulau ini akan kekal selamat selamanya dan tidak akan hilang suatu hari nanti akibat monsun. Mereka juga menyatakan tiada jaminan bahawa mereka tidak akan terputus bekalan makanan dan perhatian sewajarnya oleh pihak yang menyediakan penempatan ini dari sudut keselamatan atau sebagainya. Mereka juga meminta bantuan ketenteraan, pengawal perairan dan lain-lain yang tidak masuk akal kerana mereka tidak diiktiraf oleh kerajaan bangladesh sebagai rakyat mereka namun pelbagai usaha telah dibuat untuk menyediakan segala yang perlu bagi mereka meneruskan kehidupan mereka tanpa perlu pergantungan atau tekanan dari pihak lain.

Jika kita bandingkan dengan umat islam di Thailand pada kurun ke 18 yang dihalau oleh raja siam ke pulau Koh Panyee kordinat 8°20′8″N 98°30′11″E di Wilayah Phang Nga Daerah Mueang Phang Nga Thailand yang diiktiraf oleh dunia sebagai The Amazing Race oleh kerajaan Amerika Syarikat pada tahun kurun ke 19 dek kerana mereka di halau ke pulau yang tiada tanah untuk diduduki dimana pulau ini dipenuhi dengan batu.

Semasa kali pertama mereka tiba di pulau ini, mereka tidak mendapat sebarang bantuan oleh kerajaan siam dan hanya mampu membina sebuah masjid dan menanam bakau ditengah laut bagi mengelakkan dari ombak besar dan monsun (tiada tembok pecah ombak hingga kini hari). Sehingga ke hari ini pulau ini menjadi pusat tumpuan dunia kerana mereka berjaya membina rumah di atas air, hotel 5 bintang dan restoran 5 bintang, sistem air, jalan raya, sekolah serta padang bola di atas air.

Mereka hidup di atas air dan hanya berada di tanah ketika mati kerana Pulau tersebut tidak dapat menampung jumlah penduduk dan hanya boleh bercucuk tanam, masjdi dan perkuburan di atas tanah.

Ini membuktikan bahawa etnik rohingya tidak tahu bersyukur dan hanya menunggang agama untuk mendapat simpati disamping mengambil kesempatan ke atas orang lain. Diharapkan tuan/puan sebelum mengecam saya membaca secara total usaha yang dibuat oleh PBB dan OIC ke atas mereka akan tetapi mereka tetap menolak dan demand negara ketiga yang maju menerima mereka sebagai rakyat tanpa perlu beruo saha.

========================================================================

3) SELAMATKAN ROHINGYA ATAU SELAMATKAN BUMI MALAYSIA?

Rohingya. Saya mengetahui hanya sedikit mengenai etnik ini. Menjadi pengemis, menjual kerepek didepan bank, menjual kain atau tikar dari rumah ke rumah hinggalah meminta derma di RNR-RNR dalam kawasan lebuhraya utama. Beberapa hari ini saya terbaca beberapa isu mengenai Rohingya. Lalu saya tertarik dan mula menelaah asal usul atau sejarah lampau etnik tanpa negara ini.

Maka sama-sama kita berkongsi. Jika ada kesilapan fakta, sama-sama kita betulkan.

MUKADIMAH

Keturunan sebenar etnik Rohingya adalah dari susur galur Bengali Chittagonian. Bengali Chittagon berasal dari sebuah daerah yang bernama Chittagong. Salah satu komponen daerah dari Pakistan Timur yang kini dikenali sebagai Bangladesh. Satu fakta yang tidak dapat mengubah status keturunan nenek moyang mereka.

Tidak pernah kata istilah Rohingya dalam sejarah Burma, sejarah Rakhine (Arakan) dan dalam sejarah Bengal. Penjajah Inggeris memanggil mereka "Chittagonian" dan mereka bercakap seratus peratus dialek Chittagonian. Sekitar tahun 1874, pemerintah kolonial british Leftenan Gabenor Richard Temple (1874-1877) adalah individu yang bertanggungjawab membawa Chittagonian ke Burma untuk dijadikan petani dan buruh. Menjelang tahun 1920, penghijrahan Chittagonian ke Burma mencapai sekitar satu juta orang.

ASAL NAMA ROHINGYA

Etnik Rohingya hanya timbul sekitar tahun 1952, diciptakan atau diwujudkan sebagai gerakan yang berhala tuju politik. Pada bulan Jun 1951, Konvensyen Muslim Alaythenkyaw diadakan di mana umat Islam menyebut diri mereka sebagai "Muslim Rakhine". Tetapi orang-orang Buddha Rakhine memprotes penggunaan "Rakhine Muslim" bagi pendatang asing Bengali Chittagon ini. Mereka menegaskan bahawa tiada keturunan dan salasilah orang Islam di antara orang-orang Rakhine dan dalam etnik Rakhine. Lalu Chittagonians mencari kata atau nama lain yang serupa dengan Rakhine, sehingga mereka menamakan bangsa mereka sebagai "Rohingya".

Rohingya bermaksud orang-orang dari Rakhine atau orang-orang yang tinggal di Rakhine. Nama Rohingya dipilih kerana untuk menghilangkan keturunan sebenar Chittagonians dengan membuat nama etnik yang serupa dengan Rakhine, supaya mendapatkan status etnik orang Rakhine.

Etnik asal Rakhine beranggapan bahawa perkara ini sangat berbahaya bagi orang-orang Rakhine dan juga Myanmar. Mereka merasakan juga Itu adalah satu tindakan penipuan Chittagonians. Dalam artikel Akyab pewartaan, yang ditulis oleh Mr. R.B. Smart, seorang pesuruhjaya Inggeris, dapat diperhatikan bahawa Inggeris menghadapi kesulitan di mahkamah kehakiman kerana banyak orang Bengali Chittagon menggunakan pernyataan palsu di hadapan mahkamah kehakiman.

ETNIK ROHINGYA MODEN

Kini populasi Rohingya hanya tinggal beberapa juta dalam negara Myammar yang mempunyai keseluruhan populasi lebih kurang 52 juta, akibat dari penghijrahan beramai-ramai etnik ini ke serata dunia. Pemerintah Myanmar bertegas menyebut Rohingya sebagai “Bengali” dan masuk ke Myanmar secara gelap dari Bangladesh.

Etnik Rohingya tidak berhak mendapat kewarganegaraan berdasarkan Undang-undang Kewarganegaraan Myanmar tahun 1982. Oleh itu hak-hak mereka untuk pendidikan, bekerja, berkunjung ke tempat-tempat lain, menikah, menjalankan agama mereka, dan akses layanan kesihatan sangat terbatas.

IMPLIKASI SERTA KESAN BAHAYA FAHAMAN DAN IDEOLOGI YANG DIBAWA

Melihat situasi semasa Malaysia. Malaysia kini mempunyai lebih 150,000 orang etnik ini di Malaysia. Angka itu akan bertambah dari hari ke hari berikutan Malaysia adalah antara negara yang terlalu berlembut dengan kemasukan etnik ini.

Imbas kembali pada 5 dan 7 Mei 2019, PDRM telah bertindak pantas menahan dua lelaki Rohingya bersama dua lagi suspek ditangkap dalam serbuan di Kuala Lumpur dan Terengganu kerana dipercayai merancang untuk mengebom kuil Hindu, Buddha, gereja dan tempat hiburan pada minggu pertama bulan puasa bagi umat Islam, yang bermula pada 6 Mei 2019.

Seorang suspek Rohingya yang ditahan berusia 20 tahun adalah pemegang kad suaka Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian [UNHCR]. Paling memeranjatkan suspek ini mengakui telah memberi sokongan kepada Arakan Rohingya Salvation Army (ARSA) iaitu sebuah kumpulan pemberontak yang beroperasi di negeri Rakhine, Myanmar.
PDRM juga berjaya menghidu perancangan mereka untuk melancarkan serangan ke atas Kedutaan Myanmar di Kuala Lumpur.

Di Myanmar, pemberontak ARSA terlibat dengan tragedi serangan maut di pos-pos polis dan tentera di negeri Rakhine pada Ogos 2017 yang menyebabkan pihak tentera melakukan tindakan keras sehingga lebih daripada 700,000 umat Islam Rohingya melarikan diri dan mencari perlindungan di negara jiran, Bangladesh.

Akhir penulisan, kontradiksinya, apa pendapat pembaca? Adakah etnik ini harus diberi muka?  Melihat situasi semasa, NGO dan Persatuan mewakili etnik ini di Malaysia mula menunjukkan belang. Pada pendapat saya secara peribadi cukup-cukuplah! Ini masa kita jaga kita sahaja! Jangan buka lagi pintu rumah...

========================================================================

4) bab rohingya neh. perumpamaan mudah... Ada seorang lari dari rumah akibat didera dan datang menumpang dirumah kamu... Dengan niat baik kamu tumpangkan... Kemudian dia bawa lagi saudaranya untuk tumpang sama dengannya dirumah kamu... Tidak lama kemudian segala macam yg dibuat dirumah kamu..  Kamu pun dia sudah mula tidak hormat... Akhirnya dia berani minta meminta "hak" untuk tingal di bilik utama bersama kamu... Minta kamu berikan anaknya pula pendidikan ... Satu soalan... Kamu sebagai tuan rumah apa kamu nak buat...

========================================================================


Tiada ulasan:

Catat Ulasan