Isnin, 18 Mei 2015

tupai putih

 Tupai putih,tupai yang aku tak pernah jumpa,mungkin ramai orang tak pernah tgk tupai jenis ini,Tupai yang biasa kita tenguk berwarna hitan dan kecik2 sahaja,Tupai yang agak besar sedikit berwarna perang tapi tupai yang berwarna putih lah yang paling besar dan panjang,Aku agak panjang nya sekitar tiga kaki dari ekor ke kepala,Aku mengambil masa seminggu untuk snap gambar tupai ini,Gambar yang aku ambik ini sekitar 30 meter jauhnya atas pokok getah,Aku ambik gambar tupai ni bersama2 dengan sarang tempat binatang ini berlindung,Tupai ni hanya seekur sahaja,pasangan entah kemana,seminggu aku perhati gerak gerinya dan aku pasti pasangan nya tiada.Yang paling penting aku tak tau tupai ni jenis apa,sekadar ambik gambar dan kongsi dalam blog aku,malas nak rujuk dalam wikipedia...Sekian

sarang nya

4 ulasan:

  1. Oo..ini tupai kerawak putih ni tuan..spesies terancam..

    BalasPadam
  2. Oo..ini tupai kerawak putih ni tuan..spesies terancam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cik Azira kerja perhilitan ker...dlm blog sy tulis hanya seekor yg saya jumpa tp sekarang sy dah pasti betul2 kat kebun sy dah ada 5 ekur..yg jadi masalah ialah tupai putih ni ada orang makan dan kepupusan mmg benar2 terancam

      Padam
    2. tolong jgn panggil saya tuan,saya hanya seorang kuli jer.lebih baik gunakan awak atau nama sahaja,lebih senang gitu..

      Padam