Sabtu, 1 Disember 2018

kisah seorang perempuan


Setelah aku gagal bercinta dgn awek nasi lemak seperti cerita aku di link ni,   https://azramsulong.blogspot.com/2018/02/cinta-nasi-lemak.html  Aku berkenalan dgn seorang perempuan dibazar ramadan 2018,Dia salah  seorang penjual kat bazar tersebut.Aku agak umur nya dalam 17thn.Kecik orang nya dan kurus macam cicak kobeng,(hehehehe).Menjadi kebiasaan seorang penjual akan tersenyum kapada seorang pelangan yg datang berkunjung ditapak lot dia berniaga.Oleh kerana dia yang mula2 tersenyum kapada aku,aku beli barang jualan nya.Sebab aku jenis kuat perasan sbb tu mudah tergoda dgn senyuman org, terutama awek yg cun-cun,Barang jualanya merupakan kueh mueh dan lauk pauk,nama pun bazar ramadan tak mungkin pulak dia jual tiub motor.Jauh sekali dia jual baja kelapa sawit dan tak mungkin sama sekali jual besi buruk..

Keesukan nya aku pergi lagi kebazar tersebut,dari jauh lagi dia dah senyum kapada aku,Aku semakin lah perasan,walau mcm mana pun aku sedar senyuman tu hanya lah utk melariskan jualan nya,Walau macam mana pun aku tak sampai renung dia sgt,kerana bimbang plk puasa aku jadi kurus keringJadi macam cacing,halus.jadi aku beli jer barang jualannya.Sejak itu aku datang ke bazar tersebut hari2 dan ada yang berselang hari sehingga lah hari raya,tamat puasa maka tamat lah bazar ramadan,Maka hubungan aku dengan awek tersebut pun tamat,Aku tak tenguk dia lagi selepas tu,Aku sendiri tak taruh harapan apa2 kat dia kerana pada pandangan aku dia tu masih budak sekolah dan aku sendiri dah tua bangka..hahahaha.

Pada baru2 ni,diawal bulan oktober,entah mcm mana aku terjumpa dia disebuah kedai kat pekan.Aku cepat2 tegur awek tersebut. “Eh mcm kenal jer”  Aku buat berani,Aku berpura2 cakap mcm tu,sedangkan aku mmg kenal benar awek tersebut walau pun lama aku tak tenguk dia,Mana mungkin aku tak ingat rupanya setelah aku berkunjung ke bazarnya pada setiap hari,kalau aku tak beli kat bazar dia pun aku sempat skodeng dia dari jauh,Aku terus lagi menyapanya,
“awak tak pergi sekolah ke atau dah tamat sekolah,” aku berloyar buruk.Dia tersengeh2 je.Awek tu beri isyarat untuk keluar dari kedai,Aku ikut dia dari belakang,Aku pun hairan jugak dengan aku,sebab apa aku berani sangat ikut awek ni,sedangkan aku memang tak berani sangat dengan perempuan,terutama yg muda mcm ni,mungkin kekuatan aku kerana putus dgn awek nasi lemak yg dulu tu.Sampai kat luar dia bertanya kapada aku.

“sebab apa awak cakap macam tu,”Aku terkejut jgk,sebab cakap nya tu mcm dia marah.Aku balas balik,”tak boleh ke tanya macam tu,” Dan dia memulakan ceritanya..

Dia berumur 23 thn dan sudah pun berkawin,dia ada anak dua orang dan dia juga telah bercerai pada  tahun 2017 yg lalu,Dia berkawin masa berumur 18 thn,Habis SPM terus jer kawin,Tak sempat tunggu result.Atas sebab2 bercerai lah dia berniaga dibazar untuk menampung hidupnya.Dia diceraikan oleh suami nya kerana suami nya nak nikah lain dan dia balik tinggal dirumah ibu nya dikampung.Sejak itu hidupnya tak menentu.

Setelah lama dia bercerita dan aku pun ada haluan sendiri,aku meminta diri dan sempat juga aku minta nombor talipon nya.Tujuan aku minta nombor talipon tersebut aku sendiri tak tau,tujuan aku nak mengurat kah atau pun aku nak ambik peluang keatas ibu muda ni,maklum lah janda dan janda muda plk tu,janda tentulah gedik...itu pada fikiran aku.

Sejak dapat nombor talipon janda muda tu, aku memberanikan diri untuk talipon dia,aku  dah tak nak berwhasapp2 dah,nak cakap direct je,( amboi ) Terlalu byk benda yg diceritakan kpd aku,ttg kepahitan hidup menjanda,dari bekas suami tak beri nafkah sehingga kpd godaan yg diterima.Terpaksa buat kueh utk hidup sehingga berkerja dikedai makan sebagai pelayan.Yg paling sedih ialah ttg ibu nya sendiri yg tak suka kpd nya serta anak2nya sendiri (mak apa gini).Ibu nya melebihkan adik beradik nya yg lain dari dia yg dah ada anak utk dibesarkan.Sedangkan ibu nya bukan lah orang susah,Janda tu ckp dgn aku hidup dirumah ibu nya mcm duduk dlm neraka (bab ni aku tak setuju,neraka tak bleh dibuat bandingan). Last sekali janda dan anak2 nya telah dihambat oleh ibu nya dan hidup dgn menyewa dirumah buruk,kesian.

Sempat jgk aku bergurau dgn nya dan bertanya tak ingin utk berkawin lagi,dia jawab serik dah dgn perangai lelaki,Dalam begitu pun dia juga cakap klu ada yg berumur sudi menerima dia dan anak2 nya mungkin pintu hati nya terbuka (aku lah tu.Cakap janda ni pun berbelit2,sekali serik sekali terbuka pintu hati,baru setahun lebih menjanda dah tak tahan,huhuhu) Dia meneruskan cakap nya,sebelum kawin janji mcm2,gunung lah,bulan lah,cameron highland lah,intan lah,payung lah,sayang lah,planet pluto lah,lautan api lah,bila dia dah dpt kita,ni je yg dia buat.dia mcm menangis tp aku plk yg geli hati dgn kata2 nya,sampai planet pluto yg disebut.he3.

Sikap aku sendiri tak tau plk kpd janda ni,nak syok kat dia atau nak kesian,klu aku syok kat dia mesti aku ajak dia kawin,klu aku kesian kat dia aku mesti bantu dia,nak ajak kawin aku rasa perbezaan umur yg ketara tak memungkinkan...,aku tak larat nak tanggung mkn pakai dia dan anak dia,klu sekadar nak kesian mungkin bleh je dgn bagi kekuatan dgn nasihat atau kewangan sikit2,aku sendiri plk malas nak kawin,kpd aku berkawin lambat merupakan bala terlebih lagi dgn janda anak dua,Aku ada jgk terbaca dlm fb atau kat mane2 bahan bacaan serta ceramah seperti ceramah ustaz azhar idrus yg mengatakan,Allah dah menyediakan rezeki utk kita,jd jgn takut utk berkawin.tp aku mmg sikap aku,tak kan dgr nasihat orang kerana rezeki itu datang dari usaha kita tp klu kita dah tak bleh angkat jari,rezeki tu wajib tak akan datang.

Berbalik kpd janda tu dan anak2nya,dia masih begitu sehingga kehari ini,tak ada apa2 perubahan,masih menyewa dirumah buruk dan bocor atap nya (tu yg diceritakan kpd aku) citer nya serupa.janda tu berkerja dikedai makan,anak2nya ditinggal kpd jiran nya yang baik.Hingga cerita aku ini dimuat naik dlm google dia masih jgk begitu,harap ada yg sudi ambik dia sebagai teman hidup.Inshallah.SEKIAN. :) :) :)

CITER AKU NI BENAR 100%,TAK ADA TAMBAH-TAMBAH,KLU DIKURANGKAN MEMANG ADA.





2 ulasan:

  1. sye tumpang simpati ibu muda tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak tau keadaan skrg,muda2 dah cerai,yg jd mangsa anak,baru2 ni ada kawan sy pun bercerai,kadang2 terpikir jgk,apa yg dia org nak..

      Padam