Khamis, 25 Jun 2020

Pemandulan kucing

Aku tak tau hukum pemandulan kucing,samada haram kah atau harus hukum nya tetapi pada hari ini aku telah kepejabat haiwan untuk proses itu.Kalau nak ikut hukum akal aku, pemandulan kucing ada lah harus berdasarkan kpd pengalaman aku membela kucing yg dibuang orang.Kalau aku tak jalani proses ini,kucing2 yg dibuang org akan bertambah ramai,sedangkan yg sedia ada dah cukup ramai.Untuk jaga kebajikan kucing2 ini adalah logik pemandulan dibuat. Pemandulan ini hanya kpd kucing betina sahaja,Tapi anak saudara aku cukup marah bila dipanggil kucing betina,dia suruh cakap kucing perempuan,Budak mcm2 kerenah nya..😁😁😁..
Pejabat haiwan kat tempat aku,perkhidmatan nya mcm2 yg berkaitan dgn binatang,Dulu jabatan haiwan yg aku kenali yg berkaitan sgt dgn kerbau dan lembu sahaja,binatang lain aku sangka tak berkaitan sgt,skrg ni baru aku faham fungsi jabatan haiwan..

Pada umum nya aku memang tak suka kucing tetapi dah terpaksa aku tetap bela kucing kerana kucing sentiasa ada kat rumah aku akibat dari kucing yg org buang,jahat orang2 ni.😁😁😁,aku plk jadi kesian,paling aku kesian bila tengok matanya seperti menagih simpati.Atas sbb2 itu lah aku bela kucing dan menjaga nya dgn terpaksa.😬😬😬.
Kucing ni nama sassy,walau aku tak suka kucing tp dah lihat terbaring mcm tu,rasa jgk sebaknya.Gambar ni selepas pembedahan.lembek Loli dia,hingga termuntah2..Aku mmg benar2 sedih melihat keadaan nya yg sgt lemah.


Cara2 untuk proses pemandulan kucing.
Yg pertama mesti jumpa dgn doktor haiwan utk tarikh pembedahan/temu janjij,tarikh pembedahan mungkin mengambil masa seminggu setelah temu janji,hari yg dijanjikan kita ke klinik vanterinar,kucing kita tak boleh dibagi makan selama 4 jam sebelum buat pembedahan,msksud nya kucing kita mesti dikurung dan  tidak dibagi makan pada pukul enam pagi sekurang2nya.
Yang ni namanya Tam sbb dia hitam,hitam bulu nya pekat,dia ni cepat sedar setelah pembedahan,berkemungkinan sebab dia muda,sbb tu lah dia cepat sedar.


Diklinik kita mesti isi borang yg disediakan,lengkap data kita dan termasuk nama kucing kita ,selepas itu kucing di tinggalkan di klinik haiwan,pembedahan ikut giliran,pembedahan mengambil masa dlm 45 minit utk seekor.Kita akan kembali ambik kucing kita setelah dihubungi,biasanya hantar pagi dan ambik pada waktu petang.Proses pemandulan tidak melibatkan kita tp proses penjagaan semua nya kita yg buat.Bayaran untuk pemandulan ialah sebanyak rm60 utk seekor,Oleh kerana aku bawa tiga ekor utk pemandulan,bayaran nya Rm180.

Penjagaan kucing di rumah mesti ikut apa yg dinasihatkan oleh doktor.Kita dilarang sama sekali bagi makan atau minum sebelum 12 jam dari masa pemandulan,maknanya kalau pembedah siap pukul 3 petang,kucing kita sekurang2 boleh dibagi makan pada pukul 3 pagi.Senang cerita kucing kita hendaklah dibagi minum dan makan pada keesokan hari nya,Selain itu kita juga dibekalkan dgn ubat2 utk makan dan cecair utk bersih tempat yg dibedah..semoga kucing2 ni cepat sembuh,hahaha.sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan