Jumaat, 19 Mac 2021

aku terpesona dengan bukit maras..

 Bukit maras terletak di batu rakit daerah nerus terengganu.Tinggi bukit ni 329 mdpl,Walau pun setinggi itu tapi pendakian nya setinggi lebih dari 300 mdpl kerana permulaan pendakian diketinggian 14 mdpl..Bukit2 yg lain yg terletak jauh dari laut biasanya tempat mula daki ditempat yg sudah tinggi seperti bukit2 dihulu2.Laluan dibukit maras ialah jalan tanah merah atau jalan kekebun kerana disepanjang laluan nya terletak kebun2 penduduk berdekatan.Panjang laluan ini ialah lebih dari 3 km sehingga puncak.Kecerunan sepanjang laluan ialah 30 darjah hanya ada tempat2 kecerunan nya dalam 40 darjah..Dilaluan nya ada tempat rehat dan gerai,sekurang2nya ada satu gerai dipertengahan bukit,Gerai yg sangat menarik..Dipuncak ada penjual yg berniaga,agak2 nya penduduk tempatan,Jualan berupa makanan ringan dan minuman,Standard lah,Bukan nak jual kereta kat atas bukit..

Ini lah warung yg aku maksudkan,Ada macam2 juga jualan kat warung ni,Seperti air minum dan coklat2,Jeruk pun ada..Best sangat.

Aku kebukit maras pada 18-3-2021.Masa yg aku abik untuk kepuncak bukit ialah satu jam lima minit,Dah kira ok tu sebab kat pertengahan perjalanan banyak berhenti2 serta melencung tenguk batu kajang,Kat batu kajang pun dah ambik masa sedikit,Menarik juga batu kajang ni sebab keadaan batu yg bersandar macam tu,Agak2 nya siapa lah yg tolong sandarkan batu tu,Mungkin mat asan kelembai atau jin..hahaha.

batu kajang

Pada aku bukit maras mempunyai pontensi besar untuk maju kerana senang untuk pergi dan mempunyai banyak kelebihan..Salah satu kelebihan ialah kita akan dihidangkan dengan pemandangan yg sangat indah,Laut china selatan terbentang luas dengan menampakan pulau2 yg popular seperti pulau redang,pulau bidong dan pulau kapas yg sayup2 kelihatan.Selain itu boleh juga santai2 mendaki sambil minum2 digerai yg ada walau pun tak mampu untuk kepuncak,(orang tua2 lah ni hahaha)..Selain itu bukit maras sangat sesuai untuk berkhemah sambil menikmati permandangan malam bandar kuala terengganu yang indah..Kapada aku gerai ditengah2 perjalanan sangat indah,menarik sangat,aku rasa macam nak tidur kat gerai tu,Kat situ plk ada aliran air yg jernih..Kira nya cukup pakej hendak dinamakan sebagai sangat menarik..Begitu lah cerita aku tentang bukit maras pada pandangan aku..Sekian









Tiada ulasan:

Catat Ulasan