Selasa, 11 Februari 2014

asal usul budu

Budu sejenis makanan yang dikatakan berasal dari pantai timur  khususnya dari kelantan dan terengganu,Budu dibuat dari ikan bilis yang dicampur dengan garam dan beberapa bahan lain dan dijeruk selama masa yang ditetapkan,Tak ramai yang tau asal nama budu,sebab apa dinamakan budu,Kalau dilihat dan ditinjau dari mana budu mendapat nama dan mengapakah budu diberi nama kapada ikan bilis jeruk memang tak menampakan langsung tanda2 budu mendapat nama,sama ada budu dieja dgn huruf rumi atau pun huruf jawi...memang blank 100%..

Beberapa hari yang lalu aku telah kenegeri pahang darul makmur,Tempat tujuan aku ialah kuala lipis Pahang,Aku mempunyai saudara dikuala lipis,Dari situ aku ronda2 dan terjumpa dengan sebuah kampung yang bernama kampung Budu,Agak pelik Nama itu kalau terletak dinegeri Pahang dan tidak pelik kalau kampung budu terletak dinegeri kelantan dan terengganu


Disuatu tempat aku telah berkenalan dengan seorang dan aku bertanya sebab2 nama kampung tu kampung budu dan dari situ lah kawan baru aku telah memberi tahu aku bahawa nama budu yang menjadi makanan kepada penduduk pantai timur mendapat nama,Maksud nya nama budu berasal dari nama kampung budu,beliau telah bercerita dengan panjang lebar,Ceritanya macam ni:

"Lebih dari 100 hingga 200 tahun yang lalu perhubungan antara kampung dan kampung,negeri dengan negeri merupakan sungai,laut dan jalan darat,Hubungan negeri2 kelantan terengganu dan pahang hanya lah berjalan kaki melalui bukit bukau dan sungai sahaja,Persahabatan penduduk antara negeri kelantan,terengganu dan pahang memang sangat erat dan mungkin bukan hanya persahabatan biasa tetapi mempunyai hubungan keluarga.Sehingga sekarang hubungan darat masih diteruskan terutamanya antara kampung bantal pahang dan kampung pasir raja dungun terengganu,

Dizaman penjajahan portugis,belanda dan inggeris ditanah melayu telah menjadi satu kebangkitan penduduk untuk melawan penjajah,(nama2 seperti MAT KILAU,TOK BAHAMAN,TOK GAJAH memang tak akan dilupakan dalam proses kebangkitan melawan penjajah), dan dari situ hubungan antara penduduk negeri menjadi erat dan sentiasa terjalin,dari situ ziarah sebab2 keluarga dan mengatur strateji telah terjadi,Masa yang telah diambil untuk lawatan,ziarah antara tempat ketempat yang lain sangat lama,memerlukan beberapa minggu dan memerlukan bekalan makan dibawa bersama.


Hubungan penduduk kampung budu dan penduduk negeri kelantan sangat erat,Ada hubungan antara penduduk nya kerana menuntut ilmu dan ada antaranya nya sebab2 keluarga dan ada atas sebab2 kebangkitan melawan penjajah,Perjalanan antara kampung budu Pahang dan kelantan melalui bukit memerlukan masa satu minggu atau lebih,salah satu bekalan makan yang dibawa ialah ikan jeruk.Dipertengahan jalan antara tempat yang hendak dituju biasanya akan bertemu dengan rombongan yang sentiasa berulang balik.Ditempat ini mereka akan berhenti makan dan terjadilah perbualan seperti berikut dan percakapan ini sangat penting kerana dari sini lah budu mendapat nama nya,
Orang pertama:  "makan lah,ni dari kampung budu,"
Orang kedua:     "dari kampung budu,"
Orang pertama:  "ya!!! dari kampung budu,"
Makanan yang dimaksudkan dan yang pertama dijamah serta dilihat ialah ikan jeruk yang dikandar didalam guri kecil.Tuan punya guri pun terkejut melihat ikan jeruk nya telah hancur lumat,Mungkin kerana hayunan semasa membawa atau lama masa yang diambil dalam perjalanan.Oleh kerana hanya itu sahaja lauk yang ada, maka makan lah mereka ikan jeruk yang telah hancur itu dengan nasi,Dari situ lah budu mendapat nama dan cerita ini telah dipanjang2kan dan nama budu kekal kapada ikan jeruk yang telah hancur......


Begitu lah cerita macam mana budu mendapat nama,Aku rasa nama budu yang aku dapat ni memang cerita asal dan lojik,setelah difikir2 sebab apa kah ikan yang telah lumat macam tu diberikan nama budu,memang tak ada satu sebab pun ikan jeruk lumat diberi nama budu kalau bukan sebab2 kampung budu itu sendiri.Persoalan nya ialah dari mana kah nama budu itu keluar dan boleh kampung budu mendapat nama nya..Setelah bertanya lagi,aku telah diberitahu kampung budu mendapat nama dari dalam surah Al Fatihah didalam perkataan/ayat
"Iiya kana'budu' waiiya kana'stain"
 (Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan.)

Harap faham betul2,nama budu yang menjadi makanan kegemaran penduduk pantai timur bukan lah berasal dari surah Al Fatihah tetapi berasal dari nama kampung budu yang terletak dibenta didaerah kuala lipis Pahang, cuma kampung budu sahaja mendapat namanya dari surah Al Fatihah Sekian :) :) :)
 

10 ulasan:

  1. Pencarian yg bagus sdr azam

    BalasPadam
  2. boleh sy tau anda orang mne/
    sy sedang mengkaji asal usul nama budu..adkh bnar apa yg tentera diatas?

    BalasPadam
  3. sy harap blog anda itu dpt membantu sy..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy org terengganu wan akila..sy dapat cerita tu dari seorang penduduk kg budu benta pahang.sy pergi ke sana berkaitan dgn race motor di litar burung mandi kepunyaan tengku amir,cucu sultan pahang.untuk mengetahui lebih lanjut saudari pergi kekampung tu dan jumpa dgn encik roslizan tuan punya homestay kt kg tu,klu saudari pergi mmg jumpa..

      Padam
  4. Cerita sahih asal nama budu boleh di dapati dari Hj Ismail Sin penduduk veteran Tumpat Kelantan tempat pengeluaran budu tersohor Budu Cap Ketereh. Sila hubungi saya kalau berminat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cerita kat atas telah diceritakan kpd sy oleh en roslizan kg budu benta pahang,cerita ini merupakan versi dia,org lain mungkin ada cerita mereka sendiri,tq...

      Padam
  5. Mengarut.. Budu dah wujud lama sblm kampung budu bos.. Rajin2 kaji sblm percaya.. Haha.. Kelakar

    BalasPadam
  6. Kat kltn pun ada kg sg budu.. Budu da dikaji oleh seorg profesor dr UPM dan Jepun.. Berasal dr kelantan dan selatan thai..

    BalasPadam