Selasa, 30 Januari 2018

pesakit luar

Hari ni aku ke spital sbb bwk mak aku kerana rutin tiga bulanannya..Tapi bukan aku nak citer perihal mengada2nya aku,baiknya aku bawak mak kespital,Yg aku nak citer tttg pesakit2 yg datang,Rata2 yg datang berumur lengkongan 60 thn keatas,Alhamdulillah org muda tak sakit sbb tu org muda tak ada sebagai pesakit,syukur alhamdulillah.....Dari lojik nya mmg lah barang lama kena masuk bengkel,Barang baru kena bergasak habis2an supaya membolehkan masuk bengkel.

Yg aku nk citer dan sngt sedih kerana ada beberapa org pesakit yg sgt berumur dtg sendirian,terkinja2 utk mencari step yg sepatut dilalui dgn membawa buku rawatan nya yg byk dan tebal,tertanya2 jgk aku,anak2nya kat mana,cucu2 nya kat mana? Sbb apa tak boleh nak tolong perkara yg semudah itu akibatnya org lain plk yg ssh sbb pesakit tu mesti bertanya kpd org lain apa yg patut dibuat,Walau pun dah biasa datang tp kekeliruan tempat nak letak dokumen pun boleh menyebabkan org yg dah berumur menjadi terkinja2 dan nmpk sgt susahnya yg terlihat dimuka nya.

Org lain itu ialah aku,Aku mmg dikenali sebagai org yg malas nak tolong org,sbb aku mmg malas nk tolong,buat menyusah jer...tp naluri aku terpaksa jgk tolong wlau pun tak ikhlas.Tolong pun bkn sampai mcm tebang kayu balak,sekadar kata “letak kat sini pok cik” tu jer..Ikut nafsu aku,aku nk tgk je org tu rebah berdebek kat situ biar je org tua tu rebah bkn mak bapak aku,tp itu lah,sebelah kejam sebelah lagi baik sgt..hampeh betul...


Atur cara yg sepatut dilalui oleh mak aku bila kespital ialah..

1) Daftar>>>>>>>>tunggu utk diberi nombor

2) Dapat nombor giliran,pegi check paras gula>>>> yg ni pun kena tunggu.

3) Pergi check tekanan darah>>>>> tunggu lama jgk

4) Lepas tu pergi ke Zon plk utk jumpa doktor

5) Setelah periksa doktor,Ambik ubat>>> step ni yg paling lama

6) Balik>>> sebelum tu pegi pasar ke,mkn roti canai ker.

Semua proses diatas mengambil masa dalam 3 jam sehingga 4 jam

4 ulasan: